Vorige week legden we uit dat Google zijn lucratieve inkomsten uit zijn zoekmachine dreigt kwijt te spelen met de opkomst van ChatGPT, hoewel op deze chatbot nog heel wat kan worden aangemerkt.
Deze week kwam er echter nog slechter nieuws, met name dat Gen Z – voorlopig nog alleen in de VS – vrienden alsmaar meer begint uit te sluiten die geen Apple bezitten. Een onwaarschijnlijke situatie. Dat het Apple-Operating System (iOS) het Android-OS in Amerika al had overvleugeld, was al langer geweten. Maar dit gaat natuurlijk nog veel verder. Wat is hier aan de hand en wat betekent dit voor Google op lange termijn?
Geen reden tot paniek of toch?
Eerst en vooral lijkt er toch niets aan de hand. Als je kijkt naar de wereldwijde cijfers, dan zie je dat het OS van Alphabet, de moedermaatschappij van Google, toch nog een indrukwekkende 70 procent martkaandeel in handen heeft. Wel zie je die laatste 4 jaar hoe Apple aan die achterstand begint te knagen en 7 procent heeft gewonnen.
.
De Gen Z-generatie moet niets van Android hebben
Dan kwam deze week nog het verhaal dat jongeren van de Gen Z -generatie vrienden of klasgenoten uitsluiten op basis van het merk van hun mobiele telefoon. Dit verhaal bestond al langer maar de toenemende discriminatie is een nieuw gegeven. Zelfs de Financial Times wijdde er een volledige pagina aan.
Het bericht lijkt een fait divers, maar het is een feit dat boekdelen spreekt. Gen Z- de generatie geboren na 1996 – is met 34 procent de grootste groep Apple-gebruikers. Dat in schril contrast met Android, dat in die doelgroep slechts 10 procent van zijn gebruikers heeft. Dit heeft ervoor gezorgd dat Apple in de VS vorig jaar naar een marktaandeel is geëvolueerd van 50 procent. In 2019 was dat amper 35 procent, een furieuze groei, dus.
De obsessie van Gen Z
Gen Z-brengt per dag meer dan 6 uur door op zijn smartphone. Een van de meest gebruikte apps in het Apple- ecosysteem is het iMessage-berichtenplatform. Ook eigenaars van Android bestuurde mobiele telefoons kunnen binnen dit systeem berichten sturen, maar deze worden dan groen in plaats van blauw.
Dit betekent verder dat de foto’s in kwaliteit verminderen omdat de iMessage-app op een lagere sms-standaard over gaat. Vandaag zijn virale video’s op TikTok populair in de categorie ‘He is a ten but’ , waarin jongens die een Android hebben, worden beoordeeld met een 0 of een 2 omdat ze geen Apple iPhone hebben.
Niemand mag binnen in ‘Fort Apple’
Dit is allemaal het gevolg van de ambitie van Apple om een gesloten systeem te bouwen, waar alleen eigenaars van Apple-toestellen uitstekende service krijgen. Tim Cook, de grote baas van Apple antwoordde laconiek op een vraag van een Apple-gebruiker. Die wilde weten waarom het zo moeilijk was om met zijn mama, die een Android telefoon had, te communiceren. Cooks antwoord? “ Koop je mama dan een iPhone “.
Bovendien is die generatie verknocht aan die iPhone. Dat hoewel de prijzen uit de pan swingen en de gemiddelde Apple-telefoon 3 maal zo duur is als een Android-telefoon. Dat blijkt althans uit cijfers van het marktonderzoeksbureau Counterpoint.
Een ander marktonderzoeksbureau Canalys berekende dat 83 procent van de jongeren die een iPhone hebben bij Apple willen blijven. Voor Android OS gebruikers is dit maar 40 procent. Bovendien verkoopt Apple heel veel extra andere hardware. Voor elke 100 iPhones verkopen ze 26 IPads, 17 Apple-smartwatches en 35 paar Airpods.
Google krijgt klappen
Google verliest dus op alle fronten. Hun OS wordt almaar minder gebruikt, wat er op de lange termijn op neerkomt dat hun partners zoals Samsung het moeilijker zullen krijgen.
Daarnaast betaalt Google een monsterbedrag om zijn zoekmachine op het Apple-OS te zetten. De factuur zou in 2022 al 20 miljard dollar bedragen, komende van 1 miljard dollar in 2014. In 2022 maakte die betaling van Google aan Apple bijna 20 procent uit van de operationele winst van Apple die afklokte op 114 miljard dollar.
Alsof ChatGPT en de frontale aanval van Microsoft niet voldoende zijn, zit ook Apple te vreten aan Google’s marktdominantie. Terwijl we vorige week schreven over de boksmatch tussen Sundar Pichai van Alphabet en Satya Nadella van Microsoft, gaat het deze keer tussen diezelfde Pichai en Tim Cook.
De onrustbarende conclusies
Hoewel het misschien geen zakelijke conclusie is, kan je toch wel twee verontrustende maatschappelijke gevolgen trekken uit dit verhaal.
Hebben techbedrijven echt geen enkele ethiek en gaat het enkel om geld? ”Chapeau Apple”. Vanuit zakelijk standpunt kan je alleen maar beamen dat ‘Fort Apple‘ voldoet aan alle criteria van een topcase die ze op Harvard zouden doceren. De vraag stelt zich wel of niemand zich in Cupertino ooit nog vragen stelt bij het feit dat jongeren vandaag een hele zomer werken om een iPhone te kunnen kopen om erbij te horen. En dat ze bovendien een zodanige muur rond hun fort bouwen dat ze vrienden beginnen uit te sluiten en niet toelaten op een fatsoenlijke manier te communiceren met niet-Apple gebruikers. De reactie van Tim Cook sprak boekdelen.
Nog alarmerender is dat een ‘Operating System’ vandaag de basis is van openlijke discriminatie. Hoe komt het dat een deel van Gen Z in deze tijden van woke zich inlaat met dergelijke af te keuren praktijken? De vraag stellen is ze beantwoorden. We leven meer dan ooit in een wereld van dubbele standaarden, waar we allemaal last van hebben. We willen groen maar blijven vliegen, we willen inclusie maar liefst niet te dichtbij, … (ddw)
Xavier Verellen is auteur en ondernemer (www.qelviq.com)