Mede-oprichter orderBilly: “We proberen om over drie jaar marktleider in Europa te zijn op gebied van self ordering”

Mede-oprichter orderBilly: “We proberen om over drie jaar marktleider in Europa te zijn op gebied van self ordering”
Iedereen kent ze wel, de QR-codes die je moet scannen om het menu van een restaurant of bar te kunnen raadplegen. (Foto: VALERIE MACON/AFP via Getty Images)

Iedereen kent ze wel, de QR-codes die je moet scannen om het menu van een restaurant of bar te kunnen raadplegen. Het is één van de dingen die niet meer weg te denken zijn sinds de coronapandemie. Een grote speler op de Belgische markt die dergelijke services faciliteert is orderBilly, dat recentelijk een traject van overnames achter de rug heeft. Business AM spreekt met mede-oprichter David Maertens over de afgelopen jaren en de toekomstige groeimogelijkheden voor het bedrijf.


Beluister het volledige interview met David Maertens hier.

00:0000:00

De essentie: Het waren drukke maanden voor orderBilly en David Maertens.

  • “We zijn samengesmolten met onze grootste concurrent. En als samengesteld bedrijf hebben we daarnaast nog een derde partij in onze familie opgenomen, om zo onze marktpositie en onze size te vergroten. Op deze manier hebben we meer impact op de markt”.
  • Eind oktober 2022 fuseerden de leveranciers van QR-bestelsystemen orderBilly en Dorst.app. Begin dit jaar kwam daar nog het Brusselse MobileMenu bij, waarna de drie bedrijven verder gingen onder de naam orderBilly.
    • “Dat is toegankelijker voor de internationale markt”, zei Maxim Sergeant van Dorst destijds.
  • “We zijn eigenlijk drie QR-betaalsystemen”, licht Maertens toe. “Elk met een groot gelijkaardig deel. Maar ieder had wel zijn eigen focus met bepaalde facetten waar die beter in was, wat elkaar heeft aangevuld. Door de drie partijen samen te brengen kunnen we een nog veel grotere markt bedienen”. 

De business is groot geworden tijdens de Coronapandemie

  • “Twee van de drie partijen waren voor COVID al bezig met betaalsystemen, maar op een laag pitje. We voelden al wel van hé, daar zit iets in, dat wordt de toekomst. Maar COVID heeft het allemaal heel hard versneld en geaccelereerd”, licht Maertens toe. “Het was voor ons een heel goede periode om de adoptiegraad te verhogen”. 
  • OrderBilly heeft momenteel naar eigen zeggen zo’n 75 procent van de Belgische markt in handen en durft al te dromen over een Europees avontuur. “Momenteel zit ongeveer 25 procent van onze klanten in Nederland en Frankrijk. We hebben klanten in het VK en zelfs Slovenië, en zijn in andere Europese landen aan het experimenteren. We mikken wel echt op een Europees verhaal”.
  • “We hebben nu de kracht en de mensen aan boord om flink te groeien, maar er zijn daarnaast ook plannen om nieuwe overnames te doen, in België, maar ook in Nederland en Frankrijk”, zegt Maertens”. We proberen om over drie jaar in Europa marktleider te zijn op het gebied van self ordering”.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.