Susan Wojcicki stopt als CEO van YouTube, het videoplatform van Google. Ze zet een stap terug en wordt adviseur bij Google, waar het een kwarteeuw geleden allemaal begon, en moedergroep Alphabet.
In het nieuws: Susan Wojcicki (54) kondigt haar vertrek als CEO van YouTube aan, na negen jaar aan de top. Chief product officer Neal Mohan promoveert en volgt haar op.
- Zoals dat wel vaker geformuleerd wordt, zegt ze meer tijd te willen vrijmaken voor haar familie, gezondheid en persoonlijke projecten.
- Helemaal weg is ze niet, want ze wordt in samenspraak met Sundar Pichai, de CEO van zowel Google als moedergroep Alphabet, adviseur van beide bedrijven.
Powerlady:
- YouTube is goed voor 29 miljard dollar aan reclame-inkomsten per jaar. Wojcicki wordt daarom door het zakenblad Fortune bij de 20 machtigste zakenvrouwen gerekend.
- Een rapport van studiebureau Oxford Economics schatte in 2019 de impact van het ecosysteem rond YouTube (bloggers, filmmakers, artiesten en mediaorganisaties) op de Amerikaanse economie in op 345.000 jobs.
Garage
Hoe het begon:
- In 1998 verhuurde Wojcicki, destijds een marketeer bij Intel, haar garage in Menlo Park (Californië) aan twee studenten die op zoek waren naar werkruimte, de toen nog volslagen onbekende nerds Sergey Brin en Larry Page. Het duo stond op het punt Google op te richten.

- Wojcicki zag het potentieel en stapte over naar de start-up. Ze werd daarmee een van de eerste werknemers. Ook op persoonlijk vlak werden de banden hecht, want haar zus trouwde met Sergey Brin (intussen zijn ze gescheiden).
- “Vijfentwintig jaar geleden besloot ik me aan te sluiten bij een paar studenten van Stanford die een nieuwe zoekmachine aan het bouwen waren”, schrijft Wojcicki vandaag in haar afscheidsbrief. “Hun namen waren Larry en Sergey. Ik zag het potentieel van wat ze bouwden, wat ongelooflijk opwindend was, en hoewel het bedrijf slechts een paar gebruikers en geen inkomsten had, besloot ik me bij het team aan te sluiten.”
- Wojcicki zou in 2006 bij de Google-stichters aangedrongen hebben op de aankoop van het videoplatform YouTube, toen voor 1,65 miljard dollar. Een koopje in vergelijking met de huidige reclame-inkomsten.
- “Susan heeft een unieke plaats in de geschiedenis van Google en heeft een ongelooflijke bijdrage geleverd aan producten die door mensen overal worden gebruikt”, zo reageren Page en Brin, die mogelijk een comeback maken bij Google, in een gezamenlijke verklaring. “We zijn zo dankbaar voor alles wat ze de afgelopen 25 jaar heeft gedaan.”

(as)