De Amerikaanse autofabrikant Ford Motor heeft voor de ondersteuning van de chauffeur tot nu toe de meest efficiënte technologie op de markt. Dat is de conclusie van een studie van de Amerikaanse gebruikersorganisatie Customer Reports, waarin twaalf systemen voor de assistentie van de autobestuurder werden geanalyseerd. BlueCruise gaat in de rangschikking Cadillac Super Cruise van General Motors en Driver Assistance van Mercedes-Benz vooraf.
Rapport: “Rijhulp kan indrukwekkend lijken, maar zelfrijdende auto is nog ver weg”
Waarom is dit belangrijk?
Ook bij de vorige editie van de studie, drie jaar geleden, bekleedde BlueCruise de eerste plaats. Autopilot van Tesla, dat toen als tweede was geëindigd, is inmiddels echter tot een zevende plek teruggezakt.Gemakkelijk en minder stressvol: BlueCruise biedt volgens Consumer Reports aan de consument bijzonder efficiënte services.
- “De diensten van het programma kunnen ervoor zorgen dat de autobestuurder zich meer ontspannen door het verkeer kan bewegen”, luidt het.
- BlueCruise werkt onder meer met een actieve cruise control, waardoor de auto afremt of versnelt om de afstand tegenover andere wagens in het verkeer op een constant niveau te houden.
- Daarnaast helpt de technologie van Ford Motor de auto in het midden van de rijstrook te houden.
- “Systemen zoals BlueCruise betekenen een belangrijke vooruitgang die het rijden gemakkelijker en minder stressvol kunnen maken”, benadrukt Jake Fisher, autospecialist bij Consumer Reports.
- “In de files of op lange rechte trajecten kan de controle over de auto grotendeels aan de technologie worden toevertrouwd, zodat de chauffeur zich periodiek kan ontspannen.”
- “Bovendien is er ook een belangrijk veiligheidsvoordeel. Deze systemen beletten immers dat de chauffeur in een moment van onoplettendheid van zijn rijstrook afwijkt en in een andere verkeersstroom terechtkomt.”
Tijdperk zelfrijdende auto nog niet aan de orde: Bij systemen zoals BlueCruise zou men volgens Fisher soms het idee kunnen krijgen dat het tijdperk van de zelfrijdende auto eindelijk is aangebroken.
- “Maar hoewel de capaciteiten van BlueCruise indrukwekkend kunnen lijken, is het debuut van de zelfrijdende mobiliteit nog ver weg”, waarschuwt hij.
- “Er is hier sprake van een samenwerking tussen mens en machine. Wanneer de technologie op een correcte manier wordt geïmplementeerd, kan het besturen van de auto veiliger en comfortabeler worden.”
- “Wanneer er echter verkeerd met deze programma’s wordt omgegaan, kunnen gevaarlijke situaties worden gecreëerd.”
- Opmerkelijk is de terugval die Autopilot, de rijhulp van Tesla, in de rangschikking van Consumer Reports heeft gemaakt.
- “Autopilot was ooit een echte voorloper, maar heeft sindsdien weinig vooruitgang geboekt”, voert Jake Fisher aan. “Er werden alleen nieuwe functionaliteiten aan het programma toegevoegd.”
- “Na al deze tijd laat Autopilot nog altijd geen collaboratief sturen tussen chauffeur en auto toe. Ook heeft het programma geen efficiënt systeem om de chauffeur op te volgen. Terwijl concurrenten vooruitgang hebben geboekt, is Tesla achterop geraakt.”
Hoewel de technologie nog relatief nieuw is, zijn inmiddels al meer dan 50 procent van de automodellen die dit jaar in de Verenigde Staten op de markt komen, met actieve rijhulpsystemen uitgerust.
(lb)