Autobestuurder heeft afkeer van complexe hulpsystemen

Automakers moeten hun rijhulpsystemen vereenvoudigen. Systemen die de autobestuurder moeten helpen, maar niet gebruiksvriendelijk zijn, leiden niet alleen tot frustratie bij de chauffeurs, maar kunnen ook de veiligheidsvoordelen van het systeem ondermijnen. Dat zegt een studie van de Amerikaanse organisatie Consumer Reports, gebaseerd op interviews met 35.250 eigenaars van voertuigen die de voorbije zeven jaar werden verkocht.

De onderzoekers stelden vast dat chauffeurs die door de rijhulpfuncties in verwarring worden gebracht, de technologie uiteindelijk wellicht helemaal zullen negeren.

Ongewenste effecten

“Vele auto’s zijn uitgerust met technologie die irriterend werkt, eindeloos allerlei alarmgeluiden producereert of onverwachte en verwarrende activiteiten vertoont”, merkt Kelly Funkhouser, manager voertuigtechnologie bij het Auto Test Center van Consumer Reports, op.

“Dat kan heel wat ongewenste effecten hebben. Indien de technologie niet op een aangename manier in de auto kan worden gebruikt, dreigt bij de chauffeur niet alleen verwarring te worden gezaaid, maar is er ook een grote kans dat de autobestuurder de hulpsystemen vervelend en frustrerend vindt.”

“Moeilijk te gebruiken veiligheidssystemen kunnen een veilig rijgedrag in de weg staan”, beklemtoont Funkhouser. “Onverwachte geluidssignalen of onbekende symbolen kunnen een bestuurder afleiden. Een slechte ervaring kan ertoe leiden dat de chauffeur het systeem uitschakelt.”

“Dan zijn echter meteen ook de potentiële voordelen op het gebied van verkeersveiligheid verdwenen. Dat is een consequentie die moet worden vermeden, want eerdere studies hebben al bewezen dat systemen zoals automatisch remmen en waarschuwingen voor een potentiële aanrijding de kans op kopstaartaanrijdingen met 50 procent kunnen berminderen.”

Clearing the confusion

“Automakers moeten de ervaring met geavanceerde rijhulpsystemen vereenvoudigen en personaliseren”, werpt Consumer Reports op. “De naam van het systeem moet consistent zijn in het hele voertuig, inclusief de raamsticker, de handleiding en het display van het voertuig, maar ook online en in marketinginstrumenten.”

“De toepassingen moeten tevens worden gepersonaliseerd, zoals het ogenblik waarop de technologie voor het aanhouden van de rijstrook ingrijpt of de snelheid waarmee een adaptief systeem voor cruisecontrole beslist te versnellen of vertragen.”

“De verscheidenheid in systeemnamen heeft vooral te maken met branding en marketing”, betoogt Funkhouser. “De constructeurs willen immers dat hun systemen tussen de concurrentie opvallen. Maar veiligheid moet prioriteit krijgen op commerciële belangen.”

Om het probleem aan te pakken heeft Consumer Reports met een aantal andere organisaties het initiatief Clearing the Confusion opgestart. Daarin wordt aanbevolen om de rijhulpsystemen een gestandaardiseerde naam te geven, zodat de consument een beter inzicht kan krijgen in de beschermende acties die worden aangeboden.

Momenteel zouden er volgens het rapport per systeem tussen acht en veertig verschillende benamingen worden gehanteerd.