E-commercereus Amazon kondigt een wereldwijde sanering aan waarbij ruim 18.000 jobs verdwijnen. Het gaat om een uitbreiding van de personeelsinkrimping die afgelopen november aangekondigd werd.
Amazon schrapt 18.000 jobs: “We kunnen niet elk jaar in aanwervingsmodus zijn”
Waarom is dit belangrijk?
Net als andere technologiereuzen - Salesforce schrapt 8.000 banen - gaat Amazon op zoek naar kostenbesparingen door hetzelfde werk met minder mensen te doen. "Dit soort vereenvoudigingen hebben we misschien te lang verwaarloosd", zegt CEO Andy Jassy.Het nieuws: Amazon moet een sanering bevestigen, nadat een personeelslid de informatie lekte aan de Wall Street Journal, en plakt er een cijfer op: ruim 18.000 banen verdwijnen, op een totaal van circa 1,5 miljoen werknemers. Het gaat om een tweede saneringsgolf op korte tijd. In november was er sprake van 10.000 functies die moesten verdwijnen, nu staan nog eens 8.000 jobs op de tocht.
De details:
- De getroffen werknemers zullen vanaf 18 januari verwittigd worden, zegt CEO Andy Jassy in een personeelsmededeling die publiek gemaakt werd.
- “Waar dat vereist is in Europa, zullen ook de ondernemingsraden op de hoogte gebracht worden”, voegt hij eraan toe. Waarmee de topman meteen bevestigt dat er ook in Europa jobs gaan verdwijnen.
- In november schrapte Amazon vooral jobs in de afdeling Devices and Books. Deze keer worden de divisies Amazon Stores en PXT (People, Experience and Technology) geviseerd.
- Jassy belooft voor de ontslagen werknemers een financieel afscheidspakket en hulp bij het zoeken naar een nieuwe baan elders.
Trendbreuk: In de pakjesgekte tijdens de coronajaren wierf Amazon nog fors aan. Maar het bedrijf is nu in een andere fase beland, zegt Jassy.
- “Ik ben optimistisch dat we inventief zullen zijn en ons schrap zullen zetten in deze tijd waarin we niet op grote schaal personeel aannemen en sommige functies elimineren.”
- “Bedrijven die lang meegaan gaan door verschillende fases. Ze zitten niet elk jaar in de modus van zware personeelsuitbreiding.”
- “We zien soms het belang van vereenvoudigingen over het hoofd in de domeinen die het belangrijkst zijn voor de klanten en de business: aanpassingen doen aan waar we onze middelen en tijd aan besteden, en een manier te vinden om meer te doen voor klanten tegen lagere kosten, waarbij besparingen aan de consumenten worden doorgegeven.”
(mah)