De stiptheid van passagierstreinen is in oktober gezakt naar het laagste niveau sinds november 2018, zo blijkt uit gegevens van spoornetbeheerder Infrabel.
De essentie: Het aantal vertragingen op het Belgische spoornet bereikte het hoogste niveau in vier jaar tijd.
Infrabel en spoorwegmaatschappij NMBS trachten ieder jaar het Belgische spoornet te verbeteren op vlak van stiptheid. Uit recente cijfers van Infrabel blijkt echter dat er nog heel wat werk aan de winkel is.
- In de maand oktober werden 3.775 treinen gedeeltelijk of volledig afgeschaft. Dat is 3,9 procent van het totale aantal treinen, en een stijging van 0,8 procent met diezelfde periode het jaar voordien.
- Volgens Infrabel waren voornamelijk “derden” (spoorlopers, persoonsongevallen, en zelfs kabeldiefstallen) te wijten aan de vertragingen afgelopen maand (41 procent).
- De nationale spoorwegmaatschappij NMBS (37,1 procent) en -beheerder Infrabel (18,5 procent) vertegenwoordigden nog steeds de meerderheid van die oorzaken.
- De stiptheid van alle treinen in België nam dit jaar met twee procent af, tot 90,6 procent.
Ook nog: NMBS verwacht op woensdag 9 november hinder.
- Op woensdag 9 november protesteren vakbonden uit alle sectoren in het land tegen de hoge energieprijzen. Dat zal gevolgen hebben voor zowel het trein- als bus-, en vliegverkeer. De hinder wordt verwacht het grootst te zijn in Wallonië.
- De aangepaste dienstregeling van NMBS: tussen de grote steden zal een derde van de IC-treinen rijden. Slechts een kwart van de stedelijke treinen (S-trein) en lokale treinen (L-trein) zal rijden. De meeste P-treinen (ochtend- en avondspits) worden geschrapt.
- NMBS verwacht dat de spoorhinder aanhoudt tot en met donderdagavond 10 november.
De nationale spoorwegmaatschappij raadt daarom aan voor vertrek de routeplanner te raadplegen. Wie vertraging ondervindt, kan daarvoor een compensatie aanvragen.
(lb)