De markt voor tweedehands wagens is dit jaar al met 10,8 procent gekrompen, blijkt uit cijfers van mobiliteitsfederatie TRAXIO.
Markt voor tweedehands wagens krimpt voor negende maand op rij
Waarom is dit belangrijk?
De tweedehandsmarkt boomde na de COVID-lockdown, maar die hype lijkt nu alweer gedaan. Sinds september 2020 kromp de markt met maar liefst 21,9 procent.De essentie: De tweedehandsmarkt trekt steeds minder kopers aan, terwijl de verkoop van nieuwe wagens juist lijkt te heropleven.
- in oktober daalde het aantal inschrijvingen van tweedehands wagens naar 53.192 stuks, volgens TRAXIO. Dat is een daling van 8,8 procent, ofwel 5.165 eenheden, tegenover dezelfde maand een jaar terug. Daardoor groeit het cumulatief verschil tegenover 2021 al tot 65.260 eenheden minder.
- Nieuwe personenwagens zijn daarentegen langzaamaan bezig aan een opmars. De cijfers stegen voor de derde maand op rij. In oktober werden er zo’n 30.451 nieuwe voertuigen ingeschreven, een stijging van 21,6 procent. Op jaarbasis is wel nog altijd een daling van 7,9 procent merkbaar tegenover 2021.
Het consumentenvertrouwen blijft laag omwille van de sterk stijgende levensduurte, de energiecrisis en zeker ook het veiligheidsrisico in het Oosten.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO
Het wagenpark in kaart
Vandaag: De tweedehandsmarkt is vooral bij particulieren populair.
- Privépersonen kopen zo’n 89 procent van alle tweedehandswagens. De overige 11 procent wordt door bedrijven gekocht.
- Vlamingen zijn de grootste kopers van tweedehands personenwagens (53 procent), in tegenstelling tot Wallonië (37 procent) en Brussel (10 procent). Een belangrijke kanttekening: dat komt ongeveer overeen met het aandeel van die bevolkingsgroepen binnen België.
- De gemiddelde leeftijd van een wagen op de tweedehandsmarkt bedraagt nu 7 jaar en 11 maanden.
- Volkswagen blijft koploper als meest populaire automerk, gevolgd door BMW en Opel.
In de toekomst: De verkoop van hybride- en elektrische wagens groeit traag.
- Het aantal hybridewagens die op de tweedehandsmarkt werden verkocht, stijgt naar 5,6 procent, tegenover een kleine 1,4 procent voor elektrische wagens.
- Belangrijke kanttekening: elektrische- en hybridewagens zijn een vrij nieuwe categorie, waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt nog beperkt is. Het aandeel zal wellicht groeien naarmate de markt matuur wordt. Een volledig verbod op nieuwe wagens met een verbrandingsmotor vanaf 2035, maakt dat onvermijdelijk.
Opvallend: Er is een groot verschil met de verkoop van nieuwe geëlektrificeerde voertuigen.
- De verkoop van volledig nieuwe geëlektrificeerde voertuigen maakt echter wel een groot deel uit van de autoverkoop (43,2 procent). Hybrides (16,7 procent), plug-in hybrides (15,6 procent) en volledig elektrische voertuigen (10,9 procent) beginnen steeds populairder te worden.
(as)