De vliegtuigbouwer ziet zich genoodzaakt dat te doen omdat de Amerikaanse luchtvaartautoriteit meer tijd nodig heeft om de vliegtuigen te keuren. Dat zeggen bronnen dicht bij het dossier.
De 737 MAX ligt al een tijd onder vuur. Het vliegtuig veroorzaakte twee dodelijke ongevallen, het eerste vorig jaar en het tweede eerder dit jaar. Bij allebei de ongevallen bleek een softwarefout aan de basis te liggen. Er kwamen in totaal 346 mensen om het leven.
Na het tweede ongeval besloten veel landen en luchtvaartmaatschappijen om de toestellen aan de grond te houden. Dat heeft luchtvaartmaatschappijen ondertussen al honderden miljoenen gekost.
Keuring
De productiestop zal het er niet beter op maken. Eerder had Boeing er al herhaaldelijk op gehint dat het de productie tijdelijk of volledig zou stopzetten. Het maakte in tussentijd nog 400 737 MAX-toestellen, die nu worden gekeurd door de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA.
Die keuring zal nu dus langer in beslag nemen dan verwacht, wat Boeing ertoe dwingt om even geen toestellen te bouwen. Dat maakt het wachten voor de luchtvaartmaatschappijen niet alleen langer, maar zal later ook tot vertraging leiden als de oplevering weer op gang komt.
Geen ontslagen
Boeing is niet van plan om werknemers te ontslaan. Er werken zo’n 12.000 mensen in de fabriek waar de 737 MAX wordt gemaakt.
Het aandeel van Boeing zakte maandag 4 procent in aanloop naar de beslissing.