BMW maakt plastic componenten op basis van oude visnetten

De modellen die de Duitse autobouwer BMW in het kader van zijn categorie Neue Klasse vanaf het midden van dit decennium op de markt wil brengen, zullen voor hun componenten van een speciaal type gerecycleerd plastic gebruik maken. De constructeur daarbij immers beroep doen op materiaal dat afkomstig is van oude visnetten. Daarvoor zet BMW een samenwerking op met de Deense onderneming Plastix.

Gerecycleerd nylonafval vormt nu al de basis voor een synthetisch garen waarvan de vloermatten in bijvoorbeeld de BMW iX en de nieuwe BMW X1 worden gemaakt. Dit materiaal, bekend als Econyl, wordt gemaakt van afgedankte visnetten, maar ook van versleten vloerbedekking en restafval van de kunststofproductie.

Primeur

Met het nieuwe initiatief, dat werd ontwikkeld in samenwerking met het Deense bedrijf Plastix, gaat de Duitse constructeur echter nog een stap verder in de recyclage van maritiem plastic afval. De modellen van de Neue Klasse krijgen sierdelen van kunststof. De grondstof van dat product zal ongeveer 30 procent gerecycleerde visnetten en touwen bevatten.

Deze grondstof wordt gericht in havens over de hele wereld verzameld. Deze aanpak moet er volgens de autobouwer voor zorgen dat dit restproduct niet in zee wordt weggegooid. BMW voegt eraan toe dat dit project een primeur voor de autosector betekent.

“De visnetten en touwen ondergaan na de verzameling een innovatief proces, waarbij uiteindelijk plastic korrels tot stand komen”, verduidelijkt de autobouwer. “De korrels worden gebruikt voor de productie van om sierdelen die geschikt zijn voor het exterieur en interieur van de toekomstige generatie wagens.”

BMW wijst erop dat de componenten op basis van het nieuwe procédé een ecologische voetafdruk hebben die ongeveer 25 procent kleiner is dan alternatieven die uit conventionele kunststoffen zijn vervaardigd.

Extra toepassingen

De constructeur voegt eraan toe dat gerecycleerd maritiem plastic tot nu toe in de autosector alleen werd gebruikt in de vorm van vezels voor nieuwe componenten. Deze nieuwe generatie materialen zouden nu echter voor de eerste keer ook voor het spuitgietproces zijn geschikt.

De grondstof voor de onderdelen die op deze manier worden vervaardigd, kan voor ongeveer 30 procent uit maritiem kunststofafval bestaan. “Hierdoor ontstaan ​​extra toepassingsmogelijkheden voor gerecycleerde kunststoffen”, wordt er opgemerkt.

Door het gebruik van gerecycleerde materialen wordt de ecologische voetafdruk van de componenten met 25 procent verminderd. – Foto: BMW

De componenten die met behulp van het spuitgietproces zijn vervaardigd, zijn sierdelen die zullen worden gebruikt in zowel niet-zichtbare als zichtbare delen van het exterieur en interieur van de modellen van de Neue Klasse.

De BMW Group heeft zich tot doel gesteld om het aandeel secundaire materialen in de thermoplasten die in nieuwe voertuigen worden gebruikt, sterk te verhogen. Momenteel is er sprake van een aandeel van ongeveer 20 procent. Dat moet tegen het einde van dit decennium tot gemiddeld 40 procent worden opgevoerd.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.