Meer dan de helft van alle Belgen maakt zich zorgen om de financiële situatie binnenshuis. Dat blijkt uit onderzoek van financial services provider Mollie. Maar liefst 80 procent van de ondervraagden zegt minder (online) te kopen om het hoofd boven water te houden.
Economisch pessimisme
Ruim 45 procent van alle Belgen verwacht dat de economische situatie het komende halfjaar enkel maar zal verslechteren. Een groter deel daarvan (50 procent) verwacht zelf dat de maanden daarna alsnog geen beterschap zullen bieden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de hoge inflatie en woekerprijzen op energie ons koopgedrag beïnvloedt. Een terugslag voor winkels die post-corona na lang wachten de economie weer zagen openbloeien. In andere landen is dat cijfer nog meer verbluffend: in het Verenigd Koninkrijk geeft maar liefst 85 procent van de ondervraagden aan hun aankopen terug te schroeven.
Doorslaggevende factoren
Als online winkels stijgende groei willen blijven optekenen, zullen ze extra moeten inzetten op zaken die we als consument het belangrijkst vinden. Dat om te vermijden dat klanten hun winkelmandje verwaarlozen. Chun Kay Tang, sales leader bij Mollie: “Je kan er in deze onzekere economische tijden als webshop beter alles aan doen om een zo goed mogelijke koopervaring aan te bieden als je je business wilt behouden en doen groeien”, klinkt het. Mollie identificeerde daarom de meest doorslaggevende factoren bij consumenten.
- Gratis levering blijkt de grootste factor te zijn in het beslissen over online aankopen. 73 procent van de ondervraagden gaf aan dit overwegend te vinden.
- Daarnaast blijft uiteraard de prijs ook erg belangrijk: 68 procent van Belgische e-shoppers gaat op zoek naar het beste aanbod.
- Gratis terugzending is de minst doorslaggevende factor bij Belgen, al vindt nog steeds 63 procent het belangrijk hun aankopen gratis te kunnen terugsturen indien ze niet aan de verwachtingen voldoen.
Verder zegt Tang dat het voor online winkels tevens belangrijk is om de kosten laag te houden: “Het drukken van development kosten kan daar bijvoorbeeld bij helpen. Zorg ervoor dat integraties up-to-date zijn en het implementeren hiervan ook zo efficiënt mogelijk verloopt. Zo voorkom je dat deze kosten niet onnodig hoog oplopen en doorgerekend worden aan de klant.”