Noord-Korea en Rusland zullen deze maand het treinverkeer tussen de twee landen hervatten, nadat dit drie jaar geleden in reactie op COVID-19 was opgeschort.
Dat zijn de Noord-Koreaanse ambassadeur Sin Hong-chol en de gouverneur van het Russische district Primorski, Oleg Kozhemyako, deze week overeengekomen op het Oostelijk Economisch Forum, een jaarlijks internationaal forum dat in Vladivostok wordt gehouden.
“Onze landen genieten een hoog niveau van diplomatieke betrekkingen,” zei Sin naar verluidt tijdens de ontmoeting op donderdag. “Het heropstarten van het treinverkeer zal de economische belangen van zowel het Noord-Koreaanse als het Russische volk dienen”.
De ambassadeur sprak zich daarnaast uit over de oorlog in Oekraïne. “We steunen zonder twijfel de acties van Rusland in Oekraïne. Daar treedt het Kremlin op tegen het imperialisme van de Verenigde Staten en zijn bondgenoten”.
De twee partijen hebben geen precieze datum bekend gemaakt waarop het treinverkeer zou kunnen worden hervat. Echter in april bleek uit satellietbeelden dat Noord-Korea de werkzaamheden aan een goederenstation aan zijn grens met Rusland had hervat, wat duidde op een hervatting van de handel.
Verschillende verbindingen met China en Rusland
Doorheen Noord-Korea loopt in totaal ruim 6.000 kilometer spoor, die de verschillende steden in het land met elkaar verbindt. De belangrijkste buitenlandse spoorwegverbinding loopt via de Chinees-Koreaanse Vriendschapsbrug van de Chinese stad Dandong. Er zijn verschillende andere actieve grensovergangen met China, onder andere bij Manp’o en bij Namyang.
Een andere belangrijke verbinding loopt met Rusland over de Tumen-rivier, die de twee landen scheidt. In februari 2021 doken er beelden op van Russische diplomaten die met hun familie via deze spoorlijn het land ontvluchtten voor COVID-19 in een met de hand aangedreven treinwagon. Een meer conventionele uittocht uit het land was destijds niet mogelijk, aangezien Pyongyang de landsgrenzen sloot en internationale vliegreizen verbood.
Noord-Korea steunt Rusland
Noord-Korea steunt de Russische invasie van Oekraïne actief en is een van de slechts drie landen ter wereld die de door Rusland gesteunde Volksrepubliek Donetsk en de Volksrepubliek Loehansk als onafhankelijke staten heeft erkend.
Pyongyang heeft ook aangeboden om Koreaanse dwangarbeiders te sturen naar de twee afgescheiden regio’s. Het sturen van werkkrachten is een belangrijke bron van inkomsten voor het Noord-Koreaanse regime.
Na de Koreaanse oorlog was de Sovjet-Unie aanvankelijk de voornaamste beschermheer en handelspartner van Noord-Korea. Na de ineenstorting van de SU en de snelle groei van buurland China, werd Peking al snel Noord-Korea’s grootste handelspartner, die nu goed is voor ongeveer 95% van het totale handelsvolume van Pyongyang.
Raketten en granaten
Recentelijk raakte bekend dat Moskou miljoenen raketten en granaten van Pyongyang heeft gekocht. Een Amerikaanse functionaris zei dat de nieuwe deal met Noord-Korea de wanhoop in Moskou laat zien.
“De enige reden waarom het Kremlin artilleriegranaten of raketten zou moeten kopen van Noord-Korea of wie dan ook, is omdat Poetin niet bereid of in staat is geweest om de Russische economie te mobiliseren voor oorlog, zelfs niet op het meest elementaire niveau,” zei Frederick Kagan, militair expert bij het American Enterprise Institute.
“Dit is zeer waarschijnlijk een indicatie van een enorme mislukking van het Russische militair-industrieel complex die waarschijnlijk diepe wortels heeft en zeer ernstige gevolgen voor de Russische strijdkrachten,” zei Kagan.
De afgelopen weken heeft Oekraïne zijn aanvallen op Russische munitiedepots flink opgevoerd. De Oekraïense strijdkrachten hebben het Amerikaanse High Mobility Artillery Rocket System, of HIMARS, en Amerikaanse inlichtingen gebruikt om achter de frontlinies toe te slaan en munitieopslagplaatsen van de Russen te vernietigen. En die tactiek lijkt zijn vruchten af te werpen.
Hoewel de toestand van de Noord-Koreaanse granten niet duidelijk is, heeft het land uitgebreide voorraden van de munitie.