Elon Musk pleitbezorger vrije meningsuiting, als het hem uitkomt: miljardair scherp voor Tesla-bestuurder die kritiek uit op zelfrijdende wagens

Tesla-baas Elon Musk heeft zichzelf altijd omschreven als een grote voorstander van de vrijheid van meningsuiting. Al mag die vrijheid blijkbaar wel ingeperkt worden als iemand kritiek geeft op zijn bedrijf. Musk was op het socialemediaplatform Twitter bijzonder scherp voor een automobilist die meermaals negatieve feedback gaf op het systeem dat Tesla-wagens (gedeeltelijk) autonoom doet rijden.

Tesla werkt volop aan de ontwikkeling van zelfrijdende wagens. Sommige Tesla-bestuurders hebben al toegang tot een systeem waarmee ze hun wagen (gedeeltelijk) autonoom kunnen laten rijden, ook wel Full Self-Driving Capability (FSD) genoemd. Het verleden heeft al meermaals aangetoond dat het systeem nog niet volledig op punt staat.

Kritiek op de zelfrijdende wagens

Een van de Tesla-eigenaars, James Locke, CEO van een softwarebedrijf in Californië, heeft via Twitter al meermaals kritiek geuit op de software. Via dat platform deelde hij video’s om aan te tonen dat het systeem niet naar behoren werkt. Het gaat daarbij specifiek over de betaversie 10.69. Dat was niet naar de zin van Musk. Dinsdag richtte hij een tweet aan Locke waarin hij zei dat hij moest stoppen met klagen.

“We hebben de uitrol van versie 10.69 beperkt voor een reden”, schreef Musk. “Vraag niet om te worden opgenomen in vroege bèta-releases om vervolgens te klagen.” De gepikeerde reactie is op z’n zachtst opvallend omdat Musk naar eigen zeggen een grote voorstander is van de vrijheid van meningsuiting. “Zoek de negatieve feedback op”, heeft hij ooit gezegd. De Tesla-baas lijkt dus zijn eigen advies niet te volgen. Hij voegde er in zijn tweet wel aan toe dat kritiek welgekomen is zodra de bètaversie voor iedereen beschikbaar is.

Het verleden heeft overigens al meermaals aangetoond dat Musk enkel de vrijheid van meningsuiting verdedigt als het hem uitkomt. Linette Lopez, die vaak kritisch bericht over Tesla, is bijvoorbeeld al talloze keren door hem aangevallen. Zo suggereerde de Tesla-baas meermaals dat de journaliste samenspande met short sellers om te handelen op basis van voorkennis.

Business Insider vroeg Locke om een reactie, maar die gaf niet thuis. In zijn eerste bericht erkende Locke dat zijn feedback “waarschijnlijk geen populaire mening” is en zei hij dat Tesla nog veel werk moet steken in de software.

FSD-systeem wordt duurder

Musk zei afgelopen zondag overigens dat hij het prijskaartje van de autopilot-functie verhoogt naar 15.000 dollar in Noord-Amerika. Wie niet zoveel geld op tafel wil liggen, kan een abonnement afsluiten. Zo’n abonnement kost 199 dollar per maand.

Tesla heeft al meermaals benadrukt dat het FSD-systeem geen volledig autonoom systeem is. De wagenproducent adviseert bestuurders om ten alle tijden hun handen op het stuur te houden. Dat neemt niet weg dat de California Department of Motor Vehicles (DMV) een klacht heeft ingediend tegen Tesla, omdat het bedrijf niet eerlijk communiceert over de mogelijkheden van het FSD-systeem. De regelgever is van mening dat de naam van de software op zichzelf al misleidend is. Hetzelfde zou gelden voor de beschrijving op Tesla’s website.

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.