In 2019 heeft Inditex, de eigenaar van kledingketen Zara, een nettowinst van 2,72 miljard euro geboekt. Dat is een stijging van 12 procent tegenover vorig jaar. Efficiëntiewinsten liggen aan de basis.
Voor persagentschap Bloomberg springt vooral het voorraadbeheer van het Spaanse modeconcern in het oog. Inditex kan de voorraden in omloop laag houden, want bij voornaamste tegenstander H&M niet lukt. De groep boven Zara slaagt er ook, tot ergernis van grote kledingmerken, in om snel in te spelen op modetrends. Zo legt Zara eigen interpretaties van designerkledij in haar winkels, vaak nog voor het originele stuk er is.
De groep wil het voorraadbeheer in de toekomst nog beter afstellen. In 2020 moeten er RFID-tags aan alle kledingstukken hangen. Met deze technologie, waarmee voorwerpen geïdentificeerd kunnen worden, kan men kledingstukken constant volgen: van productie tot verkoop. Zo kan Inditex haar winkels dan bijvoorbeeld automatisch bevoorraden.
Ook de sterke verkoop, vooral online, speelt mee. De verkoopssites van acht merken van Inditex – Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home en Uterquë – zijn beschikbaar in meer dan 200 landen. En er was de succesvolle samenwerking met Billie Eilish. De Amerikaanse zangeres ontwierp een gesmaakte collectie voor Bershka.