Japanse overheid wil mensen aanmoedigen om meer alcohol te drinken

Japanse jongeren lijken steeds minder alcohol te drinken dan de vorige generaties. De overheid wil de alcoholconsumptie nu bevorderen en heeft een nationale competitie aangekondigd om ideeën te krijgen om de trend om te keren. 

De “sake Viva!”-campagne moet drinken aantrekkelijker maken en de industrie een boost geven. Tijdens de wedstrijd zal aan 20- tot 39-jarigen worden gevraagd wat voor zakenideeën zij hebben om dat te doen. De competitie wordt georganiseerd door de Japanse nationale belastingdienst NTA. 

Het wil dat de deelnemers promoties, branding en zelfs minder conventionele plannen bedenken, zoals oplossingen met kunstmatige intelligentie (AI) of zelfs alcoholreclames in het metaverse. De NTA wil ook dat thuis drinken wordt gepromoot. 

De wedstrijd zal tot eind september lopen. Daarna worden de beste voorstellen uitgekozen en zullen ze worden ontwikkeld door experts. De uiteindelijke campagnes zullen in november worden voorgesteld en finalisten zullen worden uitgenodigd voor een prijsuitreiking in Tokyo. 

Alcoholverkoop fel gedaald

Volgens de NTA drinken mensen voornamelijk minder door de COVID-pandemie. Ook de vergrijzing zou een rol spelen: jongere mensen drinken minder dan oudere generaties. De daling zou bovendien heel snel zijn gebeurd: Japanners dronken in 2020 jaarlijks gemiddeld 75 liter aan alcoholische dranken, een daling van 100 liter sinds 1995. 

Het aandeel van alcohol in de belastingopbrengsten is nog sterker gedaald. Volgens de Japan Times kwam maar liefst 5 procent van alle opbrengsten in 1980 van de verkoop van alcohol. In 2011 daalde dat aandeel naar 3 procent en in 2020 zelfs naar 1,7 procent. 

Niet iedereen is echter even enthousiast over de campagne. Sommige Japanners zouden niet blij zijn dat de overheid een ongezonde gewoonte probeert aan te moedigen. Het Japanse ministerie van Gezondheid liet al weten dat het hoopt dat de campagne mensen zal aanmoedigen om enkel “de gepaste hoeveelheid alcohol” te consumeren. 

(fjc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.