BMW introduceert betalend abonnement voor zetelverwarming; autofabrikanten zoeken nieuwe inkomsten

BMW introduceert betalend abonnement voor zetelverwarming; autofabrikanten zoeken nieuwe inkomsten
Foto: Jakub Porzycki/NurPhoto via Getty Images

De Duitse autobouwer BMW zal in een aantal landen zijn klanten de mogelijkheid bieden om een abonnement te nemen dat hen tegen de betaling van een vergoeding verwarmde voorzetels ter beschikking kan stellen. Het nieuws heeft bij verscheidene consumenten tot verontwaardigde reacties geleid, maar volgens waarnemers is het aanbod een weerspiegeling van de nieuwe diensten die autobouwers in het kader van mobility-as-a-service willen aanbieden.

BMW biedt volgens het nieuwsplatform The Verge verwarmde zetels aan tegen een maandelijkse vergoeding van 18 dollar. Er kan ook gekozen worden voor een abonnement met een looptijd van een jaar (180 dollar) of drie jaar (300 dollar). Een onbeperkte toegang tot de service kost de klant 415 dollar. 

Kritiek

The Verge wijst erop dat de autobouwer het nieuwe abonnement zonder veel publieke aankondigingen introduceert. Dat is volgens het nieuwsplatform niet verwonderlijk, rekening houdend met het feit dat de autobouwer sinds de aankondiging van betalende diensten met heel wat kritiek van het publiek heeft moeten afrekenen.

Onder meer automatisch verstellende grootlichten om verblinding van tegenliggers te vermijden of adaptieve cruisecontrol worden tegen betaling aangeboden. Consumenten maken in reacties echter geregeld gewag van inhaligheid en uitbuiting.

“Autofabrikanten hebben klanten altijd al vergoedingen aangerekend voor geavanceerde functies, maar de dynamiek is heel anders wanneer geen hardware, maar wel software de beperkende factor is”, voert ook The Verge aan.

“In het geval van zetelverwarming beschikken de eigenaars van de auto over alle benodigde componenten, maar is de functie met software geblokkeerd. Die barrière wordt pas tegen betaling van een vergoeding verwijderd.”

“Software die de lopende kosten voor de autofabrikant – zoals automatische waarschuwingen voor verkeerscamera’s – verhoogt, lijkt een betalend abonnement te kunnen verantwoorden. Maar dat probleem is bij zetelverwarming niet aan de orde.”

Inkomsten

Analisten van Kelley Blue Book waarschuwen dat dergelijke abonnementen in de autosector in de toekomst veel frequenter zullen kunnen worden opgemerkt. “Niet alleen BMW werkt aan zulke toepassingen”, benadrukken ze.

“Het idee is heel eenvoudig. Autofabrikanten kunnen voor sommige functies maandelijkse kosten in rekening brengen. Dankzij online verbindingen kunnen deze functies vanop afstand geactiveerd en gedeactiveerd.”

“Sommige chauffeurs betalen al een maandelijkse vergoeding voor onder meer wifi of telematica-services. De introductie opent echter nieuwe mogelijkheden. Elektrische motoren kunnen onder meer – voor tijdelijke situaties – met software krachtiger worden gemaakt.”

“Op sociale media wordt BMW voor de betalende zetelverwarming momenteel beschimpt, maar andere constructeurs – waaronder Audi en Hyundai – werken al met betalende abonnementen voor een aantal diensten. Ook General Motors heeft gelijkaardige activiteiten aangekondigd.”

Extra comfort

De analisten van Kelley Blue Book wijzen er daarbij op dat auto’s momenteel langer in het verkeer worden gehouden dan in het verleden. In de Verenigde Staten heeft de actieve autovloot een gemiddelde leeftijd van 12,2 jaar.

Hierdoor kunnen de autoproducenten minder snel nieuwe wagens verkopen en zoeken ze naar alternatieve inkomsten om dat verlies op te vangen. Bovendien wordt het op deze manier voor de autofabrikanten meer betaalbaar om een brede waaier van verschillende en gepersonaliseerde functies aan te bieden.”

“Het probleem is echter dat slechts weinige consumenten bereid zijn om voor deze diensten extra te betalen”, merken de analisten nog op. “Uit een enquête van consulent Cox Automotive vorig jaar bleek dat slechts 25 procent interesse zou hebben in een betalende service.

Die groep zou gemiddeld tussen 15 dollar en 31 dollar per maand willen betalen voor extra comfort, terwijl een budget van 25 dollar voor sterkere prestaties eventueel zou worden voorzien. Voor bijkomende veiligheidsmaatregelen zouden de chauffeurs gemiddeld 35 dollar per maand willen betalen.”

(ns)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.