Haperingen in toeleveringsketens wegen op autokwaliteit

De haperingen in de toeleveringsketen hebben in de autosector ook een impact op de kwaliteit van de productie. Dat blijkt uit een rapport van consulent JD Power, die de kwaliteit van de autoproductie in de Verenigde Staten met meer dan 10 procent heeft zien dalen tegenover vorig jaar.

Er wordt daarbij gewag gemaakt van de sterkste achteruitgang sinds JD Power meer dan drieënhalve decennia geleden met zijn onderzoek naar de kwaliteit van de autoproductie van start ging.

Uitdagingen

De autosector moet met een aantal grote uitdagingen afrekenen. Ook deze sector wordt immers getroffen door onderbrekingen in de aanvoer van grondstoffen en componenten, problemen in de wereldwijde transportsector en knelpunten in de internationale handel. “Al deze problemen hebben echter ook een negatieve impact gehad op de auto’s die recent zijn geproduceerd”, merkt JD Power op.

Uit het onderzoek, gebaseerd op klachten van gebruikers in de loop van de eerste negentig dagen na de aankoop van een nieuwe wagen, bleek dat de kwaliteit van de autoproductie op één jaar tijd met 11 procent is gedaald.

“Er werd weliswaar verwacht dat de problemen in de wereldwijde economie ook op de autosector een impact zouden hebben, maar uiteindelijk bleek die weerslag beduidend zwaarder dan was vermoed”, stipt David Amodeo, autospecialist bij JD Power, aan.

“Een dergelijke achteruitgang werd nog nooit eerder opgemerkt. In de geschiedenis van de studie was een daling met 3 procent de grootste terugslag die tot nu toe moest worden genoteerd.”

De studie toonde dat Buick, Dodge en Chevrolet de beste scores lieten optekenen. Helemaal onderaan eindigden Volvo, Chrysler en Polestar. Opgemerkt wordt anderzijds dat General Motors de kwaliteit van zijn totale portfolio het sterkst kon verbeteren.

Daardoor plaatste General Motors zich in de ranglijst van de constructeurs helemaal bovenaan. In de rangschikking met de merken slaagde Buick, onderdeel van General Motors, erin van de twaalfde naar de eerste plaats op te klimmen. Genesis, eigendom van Hyundai, voerde in de premium categorie de ranglijst aan.

Infotainment

De onderzoekers merkten nog op dat amper negen van de drieëndertig merken uit de rangschikking tegenover vorig jaar een verbeterde kwaliteit konden laten registreren. In het algemeen bleken vooral de systemen voor infotainment en mobiele applicaties voor de meeste autofabrikanten de zwaarste pijnpunten.

Android Auto van Google en CarPlay van Apple verzamelden het grootste aantal klachten. Amodeo merkt daarbij op dat Tesla, dat van een eigen browser gebruik maakt, op dit vlak beduidend minder klachten krijgt.

“Tesla werpt zich vooral op als een softwarebedrijf dat wagens bouwt”, voert Amodeo aan. “Dat weerspiegelt zich ook in de resultaten van de studie.” Bij Tesla bleek daarentegen de kwaliteit van de autolak een van de meest geciteerde klachten.

Elektrische wagens bleken in het algemeen met meer problemen te worden geconfronteerd dan auto’s met een verbrandingsmotoren. “Maar we kunnen verwachten dat die situatie snel zal veranderen wanneer de productie van de elektrische wagens toeneemt”, meent Amodeo.

De analist wijst er nog op dat Tesla in het algemeen minder klachten liet optekenen dan de elektrische wagens van andere fabrikanten. Er werden bij Tesla 226 klachten per honderd verkochte wagen genoteerd.

Daarmee haalde het bedrijf van Elon Musk eenzelfde puntentotaal als Mitsubishi, maar Tesla positioneerde zich daarbij wel hoger dan Volkswagen (230), Audi (239), Maserati (255), Volvo (256), Chrysler (265) en Polestar (328).

Buick liet als beste merk 139 klachten per honderd verkochte wagens optekenen. Op de tweede plaats eindigde Dodge met 143 klachten, gevolgd door Chevrolet (147) en Genesis en Kia (165).