Disney goed voor een derde van Amerikaanse bioscoopbezoeken

Met zijn meerdere overnames dit jaar bewijst Disney wat het waard is. De entertainmentreus is almachtig. Het bewijs in cijfers.

2019 was een boerenjaar voor Disney. Met zijn twaalf grote producties is Disney volgens Quartz verantwoordelijk voor 40 procent van de Amerikaanse bioscoopbezoeken. En dat zonder rekening te houden met de producties die in maart werden teruggekocht van 20th Century Fox.

Zes van zijn films hebben een miljard dollar aan inkomsten opgebracht, met als meest recente Frozen 2. Alleen al tijdens het lanceringsweekend verdiende de film 325 miljoen euro aan inkomsten in de wereld en 127 miljoen in de Verenigde Staten. En de eindejaarsperiode moet nog komen. In Frankrijk zagen 2 miljoen mensen de film al, een record voor een lancering.

Het jaar 2019 was uitzonderlijk voor Disney, dankzij de live-action remakes. Er waren het voorbije jaar 12 producties: Ralf 2.0 (13 februari), Captain Marvel (6 maart), Dumbo (27 maart), Penguins (17 april), Avengers: Endgame (24 april), Aladdin (22 mei), Toy Story 4 (26 juni), Spider Man: Far from home (3 juli), De Leeuwenkoning (17 juli), Artemis Fowl (14 augustus), Frozen 2 (20 november) en tot slot Star Wars: The Ascension of Skywalker.

2016, het keerpunt

Disney mag ook Marvel en Star Wars bedanken. Op de grafiek van Quartz zien we duidelijk dat de opstand van Disney er kwam met de terugkoop van de blockbusters. Dat was in 2016, tijdens de releases van Captain America: Civil War en Rogue One: A Star Wars Story.

Sindsdien rennen Warner Bros., Universal, Sony en Paramount allemaal achter de reus met grote oren aan. En wat het jaar 2019 betreft, het is nog niet voorbij. Frozen zal zich ontvouwen tijdens het kerstseizoen en de laatste aflevering van de derde Star Wars-trilogie zal zeker een miljard aan inkomsten overschrijden.

2019 is meer dan ooit het jaar van Disney.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.