Hyperloop: geniale uitvinding of buitengewoon bedrog?

De constructie van een hyperloop zal een fractie kosten van de investeringen die nodig zijn om een traject aan te leggen voor een hogesnelheidstrein (hst). Dat staat te lezen in een voorlopig rapport over een project met een hyperloop, dat straks de Amerikaanse staten Illinois, Ohio en Pennsylvania wil verbinden.

De hyperloop is een idee van Elon Musk, oprichter van Tesla en Spacex. Hij wil goederen en personen met snelheden tot 1.200 kilometer per uur vervoeren. Hoe? Door capsules via een stelsel van vacuümbuizen te transporteren. Passagiers die tussen Chicago en Cleveland reizen (550 km) zouden daar amper 32 minuten voor nodig hebben. Op dit ogenblik staat het record op 323 kilometer per uur, gerealiseerd in een proefopstelling van 1,6 kilometer in Californië.

Verscheidene bedrijven werken aan de praktische toepassing van het concept. Een van die bedrijven is het Californische Hyperloop TT (HTT). Dat bedrijf wil vanaf 2028 de steden Cleveland, Chicago en Pittsburgh verbinden. Alle drie deze metropolen liggen in de regio van de Grote Meren in Noord-Amerika.

‘Uitermate rendabel’

In het rapport schrijft HTT-CEO Dirk Ahlborn dat het project ‘uitermate rendabel’ is en ‘alle verwachtingen zal overtreffen’. Zo is sprake van de creatie van 900.000 jobs op 25 jaar tijd. HTT baat een testcentrum uit in Frankrijk, vlakbij de luchthaven van Toulouse.

Op 17 december zal het definitieve rapport worden gepubliceerd. De investeerders laten nu al weten dat de kosten een pak lager zullen uitvallen dan de bouw van een hogesnelheidsverbinding. Details geven ze voorlopig niet. Zo’n treintraject kost in Europa om en bij de 20 miljoen euro per kilometer.

‘Hyperloop: een buitengewoon technisch-intellectueel bedrog’

Tranportspecialisten nemen het ganse Hyperloopverhaal met een kilo zout. Een voormalig technicus van het Franse Alstom publiceerde vorig jaar zelf een studie met de niet mis te begrijpen titel: ‘Hyperloop: une formidable escroquerie technico-intellectuelle’ of ‘Hyperloop: een buitengewoon technisch-intellectueel bedrog’.

Volgens de auteur kan een Hyperloop maximaal 1.000 mensen per uur transporteren, terwijl de hst er in die tijdsspanne 20.000 vervoert. ‘Zelfs als de bouw van de Hyperloop goedkoper uitvalt dan de hst, dan nog kan hij de kostenvergelijking met de treinverbinding nooit doorstaan’, staat er te lezen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.