Rijhulpsystemen die in auto’s zijn geïnstalleerd, blijken vaak niet in staat om frontale botsingen te voorkomen. Dat staat in een rapport van de American Automobile Association (AAA), gebaseerd op tests met voertuigen van de autofabrikanten Tesla, Hyundai en Subaru.
De onderzoekers beklemtoonden in een commentaar dat de tests duidelijk illustreren dat de huidige rijhulpsystemen en geautomatiseerde remtechnologie niet voldoen de ultieme vereisten van het autonoom rijden, zodat nog steeds vereist wordt dat bestuurders de controle over hun voertuigen behouden.
Autopilot, het systeem dat Tesla heeft ontwikkeld om autonome mobiliteit mogelijk te maken, bleek wel de snelheid van het voertuig tot een wandeltempo te vertragen vooraleer de tegenligger te raken.
Constante aandacht
De onderzoekers wijzen dat een snel groeiend aantal nieuwe voertuigen is uitgerust met geautomatiseerde rijhulpsystemen. Daarbij worden onder meer het besturen van de auto en het remmen gedeeltelijk geautomatiseerd. Bovendien kan de technologie ervoor zorgen dat de wagens op de gekozen rijstrook blijven.
Regelgevers, autoverzekeraars en autofabrikanten hebben echter al herhaaldelijk gewaarschuwd dat deze systemen nog altijd de aandacht van een menselijke bestuurder vereisen en dus niet de capaciteit hebben om de chauffeur op een veilige manier te vervangen.
Om de mogelijkheden van de technologie te testen, werden simulaties met vier verschillende scenario’s opgezet. In eerste instantie kreeg de technologie de opdracht een inhaalmanoeuvre uit te voeren en daarbij een auto die zich in dezelfde richting begaf, voorbij te steken.
Een tweede test omvatte dezelfde opdracht, maar dit keer diende de technologie een fietser voorbij te steken. Vervolgens kreeg de technologie de taak een ontwijkingsmanoeuvre uit te voeren om een aanrijding te vermijden met een fietser die dwars de rijweg overstak. Tenslotte diende ook een frontale aanrijding met een tegenligger te worden ontweken.
Gebreken
Bij de eerste twee tests, met een inhaalmanoeuver tegen een auto en een fietser die dezelfde richting volgde, bleken de drie systemen de opdracht vlekkeloos te kunnen uitvoeren. “De Subaru Forester bleek er echter niet in te lukken om efficiënt te reageren op de fietser die de rijweg overstak”, zeggen de onderzoekers. “De twee andere modellen slaagden daarbij wel in hun opzet.”
“Daarentegen bleken geen van de drie wagens in staat om een frontale aanrijding met een tegenligger te vermijden. Wel kon worden vastgesteld dat het Model 3 van Tesla automatisch afremde bij het detecteren van de tegenligger en tot een snelheid van 3,2 mijl per uur vertraagde vooraleer de andere auto te raken.”
“De resultaten van de tests tonen aan dat autofabrikanten de technologieën voor rijhulp die in hun voertuigen momenteel aanwezig zijn, moeten verbeteren vooraleer ze naar verdere ontwikkelingen voor de toekomst overstappen”, merkt Greg Brannon, directeur automotive engineering bij de Amerikaanse automobielorganisatie, op. “Het is onmogelijk chauffeurs de toekomst te verkopen indien ze het heden niet vertrouwen.”
“Chauffeurs maken duidelijk dat ze verwachten dat rijhulp in alle omstandigheden veilig functioneert. Helaas blijkt dat gebreken eerder de norm dan de uitzondering zijn.”