“Hoewel online winkelen snel blijft toenemen, blijven onze fysieke woonwarenhuizen een essentieel onderdeel van ons bedrijfsmodel”, zegt de Zweedse meubelketen Ikea bij de lancering van een investeringsplan waar 3 miljard euro mee gemoeid is.
Ingka Group, het retailbedrijf dat de meeste Ikea-winkels uitbaat, kondigde maandag tegen einde 2023 zowat 3 miljard euro te gaan investeren in nieuwe én bestaande winkels. Sinds september vorig jaar opende de meubelketen als 16 nieuwe winkels in verscheidene formaten. En er staan nog meer nieuwe openingen op de planning.
Daarnaast zullen de bestaande winkels aangepast worden “om de toenemende vraag naar thuisleveringen verder te ondersteunen”. Het lijkt erop dat Ikea de twee verkoopskanalen – winkelaankopen en online aankopen, met elk hun eigen leverdiensten – geleidelijk met elkaar wil verstrengelen. Dat moet leiden tot een “meer immersieve ervaring”.
Nieuwe logistiek
De winkel in Kuopio, Finland wordt als voorbeeld aangehaald. Die werd verbouwd zodat het winkelmagazijn ook de online bestellingen van klanten konden afhandelen, wat leidde tot forse dalingen van de levertijd (-50 procent) én de bezorgkosten (-40 procent) voor de afhaalpakketten.
Gewoonlijk worden de online bestellingen via een apart circuit met centrale magazijnen geleverd, maar daar wil Ikea dus deels vanaf. “We zien veel van onze woonwarenhuizen een tweeledige rol spelen, waarbij we onze klanten het beste bieden van zowel fysieke als online retailing”, zegt logistiek manager Tolga Öncü in een toelichting.
Zara
Ikea is niet het enige bedrijf dat zijn winkels ook gaat inzetten als distributiecentrum voor online bestellingen. Inditex, het moederbedrijf van Zara, kondigde gelijkaardige plannen aan. De motivatie was ook daar om de levertijden te versnellen en de voorraden te beperken.
(lb)