Teleurstellende resultaten, maar toch een koersstijging van 20 procent: is het einde van Meta’s miserieperiode in zicht?

Na een turbulente start van het jaar, die werd getekend door een ongeziene beursdaling, schiet het Meta-aandeel weer omhoog na de bekendmaking van de kwartaalresultaten… die nochtans minder goed waren dan verwacht. Hoe kan dat?

De afgelopen weken waren voor het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, Meta, meer dan beroerd. De resultaten voor het laatste kwartaal van 2021 waren catastrofaal. Toen de gebruikersaantallen daalden, nam het aandeel een diepe duik. Begin februari verdampte meer dan 200 miljard dollar van Meta’s marktwaarde op amper één dag tijd.

Daarnaast komt de metaverse maar moeilijk op gang. De naamswijziging van het bedrijf was niet overtuigend, en het door klokkenluider Frances Haugen onthulde datamanagementschandaal vormt nog steeds een vlek op het blazoen van Meta. Bovendien staat het volgende datamanagementschandaal al voor de deur.

Meta heeft woensdag zijn kwartaalresultaten voor het eerste kwartaal van 2022 bekendgemaakt. De inkomsten van het bedrijf bleven achter op de ramingen van Wall Street (27,91 miljard dollar in plaats van 28,2 miljard dollar). In een jaar tijd groeide het bedrijf met 7 procent (tegen een raming van 7,8 procent), de traagste groei in jaren en de eerste onder de 10 procent sinds het bedrijf naar de beurs ging. De raming voor maandelijkse actieve gebruikers werd ook niet gehaald (2,94 miljard tegenover 2,97 miljard geschat), en dagelijkse actieve gebruikers kwamen net boven de schattingen uit (1,96 miljard tegenover 1,95 verwacht). De winst (bijna 7,5 miljard dollar) overtreft de verwachtingen wel, maar in vergelijking met het eerste kwartaal van het vorige jaar ligt die nog steeds 21 procent lager.

Stijgende aandelenkoersen 

Na de bekendmaking van die resultaten is de koers van de Meta-aandelen met 18 procent gestegen. Maar wat motiveert investeerders? Enerzijds neemt het aantal gebruikers nog steeds toe, ook al schiet het tekort op de verwachtingen. Voor Facebook steeg het aantal maandelijkse bezoekers met 3 procent in het kwartaal, het aantal dagelijkse gebruikers steeg met 4 procent in vergelijking met een jaar geleden. Voor de andere twee toepassingen steeg het aantal dagelijkse en maandelijkse gebruikers in het afgelopen kwartaal met 6 procent, meldt CNN Business. Dit is al beter dan de dalingen die voor het vierde kwartaal van 2021 werden aangekondigd.

Een andere aankondiging die beleggers wellicht heeft verheugd, is dat Meta van plan is zijn uitgaven te verminderen. Het bedrijf is niet langer van plan om in de loop van het jaar 95 miljard dollar uit te geven. De ramingslimiet is verlaagd tot 92 miljard dollar. Investeerders waren bezorgd dat het bedrijf veel geld uitgaf, misschien zelfs te veel, aan de ontwikkeling van zijn metaverse. “Op basis van de sterke omzetgroei die we in 2021 zagen, hebben we het startschot gegeven voor een aantal meerjarige producten om een aantal van onze investeringen op langere termijn te versnellen”, analyseert Zuckerberg. “Maar gezien de huidige groei van onze activiteiten zijn wij nu van plan om het tempo van sommige van onze investeringen te vertragen.”

De belangrijkste vraag is dan of de koers van het aandeel gedurende de handelsdag die koers kan blijven varen. CEO Mark Zuckerberg zit in ieder geval vol vertrouwen: “We hebben dit kwartaal vooruitgang geboekt op een aantal cruciale zakelijke prioriteiten en blijven vertrouwen in de langetermijnmogelijkheden en groei die onze productroadmap zal ontsluiten.” Maar alles is nog niet rooskleurig, en Zuckerberg geeft dat ook toe.

Er blijven nog uitdagingen voor de groep: de concurrentie met TikTok, dat nu het populairste netwerk is, en het probleem van de reclame-inkomsten. Meta geeft de schuld aan de privacy-instellingen van Apple, die het bereik van advertenties beperken. Ook de advertentietarieven dalen: in vergelijking met het eerste kwartaal van 2021 zijn ze met 8 procent gedaald. De oorlog in Oekraïne en het blokkeren van Facebook en Instagram door Rusland zijn ook een uitdaging voor de onderneming.

Wat de ontwikkeling van de metaverse betreft, zijn de uitdagingen ook aanzienlijk, en de verliezen in dit segment zullen blijven oplopen, waarschuwt het bedrijf. In het eerste kwartaal van 2022 boekte Reality Labs, de eenheid die virtual en augmented reality-toepassingen ontwikkelt, een verlies van drie miljard dollar. Zuckerberg geeft toe dat de uitdagingen groot zijn om te blijven investeren in dit segment. Hij hoopt dat de andere activiteiten genoeg winst genereren, zodat hij geld kan blijven steken in de ontwikkeling van virtual reality, terwijl de hele groep winstgevend blijft. “Het is mogelijk dat aanhoudende onzekerheid in de macro-economie of in onze sector ons ertoe dwingt financiële doelstellingen op kortere termijn af te ruilen,” zegt hij.

(lp/ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.