Tieners uit verschillende Aziatische regio’s overtreffen hun Westerse leeftijdsgenoten op vlak van wiskunde, wetenschappen en lezen. Dat blijkt uit een uitgebreid onderzoek van de OESO.
De nieuwste PISA-resultaten zijn binnen. Elke drie jaar voert de OESO, de economische denktank van voornamelijk rijke industrielanden, een groot onderzoek naar de leesvaardigheid en de wiskundige en wetenschappelijke geletterdheid van 15-jarigen. Het is telkens ook een lakmoesproef die onderwijssystemen wereldwijd evalueert. Deze keer namen zo’n 600.000 leerlingen uit 79 landen deel, een record. Vlaamse jongeren scoorden op de drie categorieën opvallend slechter dan vorige jaren.
De globale trend is dat Aziatische schoolsystemen zoals China en Singapore de beste resultaten verkrijgen. Estland en Finland hebben het efficiëntste onderwijs van de Europese landen. Van de Westerse naties presteert Canada ook sterk.
Opvallend is de Chinese heerschappij. Het stoot Singapore van de troon en scoort op zowel lezen, wiskunde als wetenschap het beste. Belangrijk om te vermelden: Slechts vier van de 26 Chinese provincies namen deel aan de test. Critici zeggen dat China niet louter moet vertegenwoordigd worden door enkele oostelijke provincies.
De OESO wuift die kritiek weg door te stellen dat elk van die provincies qua grootte vergelijkbaar is met veel Westerse landen. En ze hebben een gecombineerde bevolking van 180 miljoen. De top vijf wordt verder trouwens aangevuld door Hongkong en Macau, twee Chinese autonome regio’s, en Taiwan.
Onderwijs voor vooruitgang
Bovendien vertoonden de 10% meest kansarme studenten in de vier provincies van China die aan het onderzoek deelnamen een betere leesvaardigheid dan de meest bevoordeelde studenten in de meeste landen, en betere prestaties dan de gemiddelde student in OESO-landen. De OESO-landen zijn een verzameling van zowat alle welvarende landen.
In veertig jaar tijd is China van een ontwikkelingsland naar een economische grootmacht gegaan. Bovendien heeft de Aziatische reus een leidende rol op vlak van technische innovatie en de ontwikkeling van duurzame energie. Met die kanttekening dat het land ook nog steeds de grootste verbruiker van steenkool ter wereld is.
De test kan erop wijzen dat die vooruitgang nog kan voortduren. Uiteindelijk meet de test hoe goed een land zijn jongste generaties voorbereidt op de toekomst. ‘De kwaliteit van hun scholen zal de kracht van hun economieën voeden’, zei Angel Gurria, de secretaris-generaal van de OESO over de educatieve hegemonie van de Aziatische landen.