YouTube heeft plannen om podcasts te integreren in het videoplatform en er een reclameproduct aan te koppelen.
Vier jaar geleden lanceerde Google zijn mobiele app Podcasts. Sindsdien zoekt het een manier om het nieuwe audioformaat een plek te geven in zijn ecosysteem. Het ziet ernaar uit dat videosite YouTube de thuishaven van podcasts wordt.
Het is namelijk niet ongebruikelijk voor podcastmakers om tijdens de audio-opnames een videocamera te laten meedraaien. Die video’s worden op YouTube gezet om extra verkeer te genereren voor het audioproduct. Bewegend beeld is een extraatje voor de luisteraar.
YouTube bereidt zich erop voor deze bijvangst een structurele plek te geven op zijn platform. Naar informatie van Podnews.net, dat een presentatie in handen kreeg, wordt over niet al te lang Youtube.com/podcasts gelanceerd. Dat staat dan naast specialistische verticals als /gaming, /live, /sports en /kids.
Podcastmakers kunnen dan direct de RSS-feed van hun audioproductie inladen op de videosite. Die krijgen hun eigen landingspagina en moeten makkelijk te vinden zijn in de zoekmachine. Vermoedelijk leest de zoekmachine de metadata uit, zoals beschrijvingen en tags, maar Google is technisch ook goed in staat om de inhoud van de audio uit te luisteren en te indexeren.
Dat het Google serieus is, blijkt uit de introductie van een reclameprogramma. Adverteerders en hun bureaus kunnen reclameruimte gaan inkopen rondom podcasts, zoals ze ook gewend zijn bij YouTube en Search.