Een opmerkelijk wetsvoorstel in het Amerikaanse Congres wil de zeeroverij die we kennen uit piratenfilms terugbrengen om Russische superjachten op te jagen.
Het was Lance Gooden, Republikeins lid van het Lagerhuis in het Amerikaanse Congres, die eind februari op de proppen kwam met het idee om Amerikaanse burgers toe te staan Russische superjachten en vliegtuigen van oligarchen te kapen.
“Corrupte Russische oligarchen hebben Poetins oorlog mogelijk gemaakt. We moeten elk instrument in ons arsenaal gebruiken om weerstand tegen Rusland te bieden en Oekraïne te steunen”, liet de politicus weten via Twitter. “Daarom heb ik een wetgeving voorgesteld om Amerikaanse burgers toe te staan jachten en straalvliegtuigen van gesanctioneerde Russen in beslag te nemen.”
Gooden wil eigenlijk dat het Witte Huis de mogelijkheid gebruikt om zogenoemde letters of marque, ofwel kaperbrieven, uit te schrijven aan burgers. Die actoren in kwestie krijgen zo een officiële toelating van de staat om gewelddadige acties te ondernemen tegen bepaalde vaartuigen van een bepaald land.
Terug naar de Gouden Eeuw van piraterij in de Caraïben
De macht om kaperbrieven uit te schrijven is eigenlijk al gewaarborgd door artikel 1 van de Amerikaanse grondwet. De laatste keer dat de VS daadwerkelijk deze tactiek gebruikten, was tijdens de Oorlog van 1812. Toen nam de relatief jonge natie het op tegen het Verenigde Koninkrijk, zijn voormalige koloniale meester, vanwege een geschil over grondgebied en de handelsrelatie die de VS onderhielden met het Frankrijk van Napoleon.
Particuliere kaperkapiteins kregen tijdens de eeuwen van enorme Europese koloniale uitbreidingen tijdens conflicten geregeld toestemming van een land om schepen van vijandige landen aan te vallen en hun lading in beslag te nemen. In de loop van de 16e en 17e eeuw leidde dat zelfs tot een ware Gouden Eeuw van piraterij in de Caraïben, omdat kapers van zowel Engeland, Frankrijk als Nederland toestemming kregen om de Spaanse zilvervloot te plunderen. Deze periode kennen we maar al te goed uit de verschillende media waarin piraterij naar hartenlust wordt geromantiseerd.
Zelfs nadat de meeste koloniale conflicten waren afgelopen en kaperij in de 18e eeuw tenslotte werd verboden, bleven de piraten lange tijd actief op de rijke handelsroutes in het gebied. De Britse Royal Navy zorgde ervoor dat de meesten van hen uiteindelijk de strop kregen.
Kaperbrieven werden al voorgesteld na 9/11
Deze klassieke vorm van piraterij werd al eerder deze eeuw voorgesteld als een “elegante” oplossing om oorlogsvoering te vermijden en toch terug te slaan tegen bepaalde naties of organisaties.
Zo stelde senator Ron Paul na de aanslagen van 9/11 voor in zijn “Marque and Reprisal Act of 2001”-blauwdruk om particuliere kapers in te zetten tegen terroristen. Paul wou in 2009 opnieuw kaperbrieven uitvaardigen om de druk van piraten op de zeeën rond Somalië te doen afnemen. Zijn plan werd nooit in gebruik genomen. Vorig jaar noteerde het International Maritime Bureau bovendien het laagste aantal gevallen van piraterij op zee in meer dan een kwarteeuw tijd.
Meer dan 10 jaar later gaan er dus opnieuw stemmen op om de kaapvaart terug te brengen. “De Russische jachten zijn al volop in beweging en als de regering-Biden en onze bondgenoten in Europa niet snel reageren, zullen deze vaartuigen buiten ons bereik vallen”, oppert Gooden nog in een bericht aan The Hill.
(kg)