De lijst van voedings- en drankenbedrijven die Rusland bannen, wordt almaar langer. De Nederlandse brouwer Heineken kondigt de stopzetting van de productie, verkoop en reclame aan van het merk Heineken in Rusland.
Daarmee gaat de bierreus nog een stap verder dan de eerdere stopzetting van de export richting Rusland en de investeringsstop daar. Volgens de brouwer zijn de bijkomende maatregelen “een respons op de voortdurende escalatie van de oorlog in Oekraïne”.
Exit?
Opmerkelijk is dat Heineken alles klaarmaakt voor een volledige exit uit Rusland. Zo worden de Russische activiteiten afgezonderd van de rest van de groep. Eventuele inkomsten van de Russische divisie zullen niet meer naar de groep vloeien.
“We zijn onze strategische opties voor de toekomst van onze Russische activiteiten aan het bekijken”, zegt Heineken, daarbij benadrukkend dat het een onderscheid maakt tussen de regering-Poetin en zijn werknemers. Het Russische personeel (circa 1.800 mensen) zal ondersteuning krijgen bij de uitwerking van de toekomstplannen, verzekert de bierbrouwer.
Frisdrank
Eerder deze week schortten ook de frisdrankreuzen Coca-Cola en PepsiCo hun Russische activiteiten op en kondigden ketens als McDonald’s en Starbucks de sluiting van hun Russische winkels aan.
(mah)