Huawei zet alles op alles om consumenten terug te winnen

Ondanks de dalende verkoop bij het grote publiek geeft de Chinese telecomgigant Huawei de hoop niet op om op het internationale toneel sterker dan ooit terug te komen. In weerwil van de Amerikaanse sancties die zijn actieradius beperken.

De Chinese fabrikant presenteerde verschillende nieuwe producten voor consumenten op het Mobile World Congress, de grootste handelsbeurs gewijd aan mobiele technologieën.

Met zijn nieuwe pc’s en zijn e-reader – de MatePad Paper, die concurreert met Amazons Kindle – hoopt Huawei een impuls te geven aan zijn consumentendivisie, die nu al enkele jaren verlamd is door Amerikaanse sancties tegen het bedrijf.

De VS hebben namelijk de Chinese fabrikant beschuldigd van spionage voor Peking. Daarom zijn de producten van het merk verboden op Amerikaanse bodem. Bovendien kunnen grote Amerikaanse bedrijven zoals Google of Qualcomm niet langer met de Chinese groep samenwerken.

Nieuwe producten in overvloed

In 2021 zag Huawei zijn verkoop van smartphones met 81 procent dalen. Dit dramatische cijfer kan voor een groot deel worden verklaard door Huawei’s breuk met dochteronderneming Honor. De afsplitsing werd uitgevoerd opdat laatstgenoemd bedrijf niet langer zou getroffen worden door de Amerikaanse sancties tegen Huawei.

Maar de fabrikant geeft de moed niet op en richt zich op andere producten, die niet zo’n slechte pers krijgen als zijn smartphones. Het zijn immers die laatsten die het vaakst door de Amerikaanse autoriteiten als dubieus worden omschreven.

Op MWC lanceerde Huawei zijn allereerste e-reader, de MatePad Paper. Met een 10,3-inch scherm en compatibel met het Huawei M-Pencil, wordt de e-reader gepresenteerd als een nuttig product voor op het werk.

Parallel presenteerde Huawei ook de nieuwe generatie van de MateBook X Pro, een product dat in de markt gezet is als concurrent van Apple’s MacBook. Daarnaast is er de Huawei MateBook E, een tablet met een verwijderbaar toetsenbord, en de MateStation X, een all-in-one pc, die eveneens het gelijkaardige Apple-product moet beconcurreren.

Overtuigende know-how

Huawei bouwt terecht voort op zijn andere producten, want zoals Ben Wood, hoofdanalist bij CCS Insight, zegt: “Deze producten winnen aan populariteit vanwege hun extreem lange batterijduur, ultradunne ontwerpen en goed afleesbare schermen die minder vermoeiend zouden moeten zijn dan traditionele LCD’s.”

Verscheidene van deze nieuwe producten die voorheen alleen voor Chinese consumenten beschikbaar waren, zullen nu internationaal op de markt worden gebracht. Een noodzakelijke stap voor Huawei, maar een die onsuccesvol kan blijken. “De hardware blijft even concurrerend als altijd, maar de verkoop van producten op westerse markten zal moeilijk worden door de imagoschade van het merk”, aldus Wood.

(lb/mah)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.