Netflix gaat 40 miljoen euro per jaar investeren in Franse en Europese films

Netflix gaat de komende drie jaar meer investeren in films van Europese bodem. Daarbij zal vooral Franse cinema extra gesteund worden. De streamingdienst zal elk jaar in totaal 40 miljoen euro investeren in “minstens tien Franse en Europese films”, waarvan 30 miljoen euro naar Franstalige films zal gaan.

Nadat Netflix vorig jaar een enorme investering deed in content van Zuid-Koreaanse bodem, is het nu de beurt aan Europa. De streamingdienst zal de komende drie jaar telkens 40 miljoen euro investeren in films uit Europa, waarvan het grootste deel naar Franstalige producties zal gaan.

Franse cinema

Het gaat om een deal van Netflix met de Franse filmdistributiebedrijven ARP, BLIC en BLOC. In deze deal belooft Netflix om 4 procent van de inkomsten vanuit Frankrijk te investeren in Franse en Europese films. Daarbij zal het dus gaan om zo’n 40 miljoen euro per jaar. Minstens 30 miljoen euro zal gaan naar Franstalige films.

Alle films die vanuit de deal gemaakt worden, zullen eerst verschijnen in de Franse cinemazalen en zullen 15 maanden later op Netflix te vinden zijn. De eerste zeven maanden zal het gaan om exclusieve rechten en mogen de films dus nergens anders vertoond worden dan op Netflix.

Lowbudgetfilms

Van de 40 miljoen euro die Netflix de komende drie jaar zal investeren in Europese films zal minstens 17 procent gaan naar lowbudgetfilms, ofwel films met een budget lager dan 4 miljoen euro. Daarbij zal Netflix het bedrag investeren voor de film begint met de opnames en kan het dus gezien worden als het startkapitaal voor deze projecten.

Dit nieuws komt nadat de Franse overheid oordeelde dat Netflix 20 procent van z’n inkomsten uit Frankrijk moet investeren in Franse of Franstalige content. Als de streamingdienst dit niet zou doen, zou Netflix niet langer toegankelijk zijn in Frankrijk. De deal rond films zorgt daarbij dus al voor 4 procent van de nodige 20, de overige 16 procent zal dus waarschijnlijk geïnvesteerd worden in series.

De deal is ook interessant voor Netflix. De streamingdienst kon de afgelopen jaren namelijk geen films insturen voor het filmfestival van Cannes. Want daarvoor moeten films in de Franse zalen verschijnen. Met de nieuwe deal zal dat wel het geval zijn en kan Netflix dus opnieuw kans maken op een Gouden Palm.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.