In het Verenigd Koninkrijk moeten consumenten momenteel bij de aankoop van een auto al geregeld meer betalen voor een jonge occasie dan voor een compleet nieuw exemplaar van hetzelfde type. Dat blijkt uit cijfers van de online autoverkoper Auto Trader. Inmiddels zou dit fenomeen al bij nagenoeg een vijfde van alle bestudeerde modellen moeten worden opgemerkt.
De reden voor deze vreemde marktsituatie moet volgens analisten worden gezocht bij de verstoring van de toeleveringsketens, die de prijzen van jonge occasies – minder dan een jaar oud – naar recordwaarden blijft stuwen.
Onevenwicht
“Door de uitbraak van de coronapandemie hebben veel autoverkopers gedurende lange tijd hun deuren gesloten moeten houden”, merkt Auto Trader op. “Een tekort aan halfgeleiders heeft vervolgens ook de productie in de autofabrieken verder verstoord.”
“Dat heeft uiteindelijk op de automarkt geleid tot een groot onevenwicht tussen vraag en aanbod. Die situatie is de voorbije maanden bovendien alleen nog maar verergerd.”
De gemiddelde prijs van een occasiewagen op de marktplaats van Auto Trader is het voorbije jaar met 29 procent gestegen. De gemiddelde prijzen voor een tweedehandswagen zijn op amper zes maanden tijd met meer dan 4.200 pond opgelopen.
“Het bizarre fenomeen van jonge occasiewagens die hogere prijzen halen dan hun gloednieuwe tegenhangers, wordt nog verder aangejaagd door de grote interesse bij het publiek voor de aankoop van een auto. Daardoor zijn voor nieuwe voertuigen lange wachtlijsten gegroeid. Daarop hebben vele consumenten zich tot de jonge tweedehandsmarkt gericht.”
“Inmiddels laat de hele markt voor occasiewagens recordprijzen optekenen”, merkt Auto Trader op. Op het platform is de prijs inmiddels gemiddeld tot meer dan 20.000 pond opgelopen. Daarbij moest al gedurende 93 opeenvolgende weken een prijsstijgen worden gemeld.
Weinig tekenen van verbetering
Ian Plummer, commercieel directeur van Auto Trader, stelde in een commentaar op het rapport dat er voorlopig weinig tekenen van verandering kunnen worden opgemerkt. “We verwachten niet dat de prijzen voor occasiewagens snel opnieuw naar een lager niveau zullen dalen”, merkt Plummer op.
“De voorbije twee jaar zijn er in het Verenigd Koninkrijk ongeveer anderhalf miljoen minder nieuwe wagens verkocht. Ook dit jaar zal er nog een tekort van ongeveer een half miljoen nieuwe wagens moeten worden opgetekend. Dat gaat bovendien gepaard met een grote interesse in de aankoop van een wagen.”
“Vraag en aanbod liggen momenteel ver uit elkaar”, benadrukt Plummer nog. “Die kloof zal in de toekomst wel opnieuw kleiner worden, maar momenteel kunnen in beide parameters weinig tekenen van radicale veranderingen worden opgemerkt.”
Vele autobouwers – waaronder Ford, Volkswagen en Toyota – hebben al aangegeven nog steeds moeite te hebben om de gevolgen van het tekort aan halfgeleiders op te vangen en de productie op peil te houden.
(am)