41 prijsvergelijkingswebsites stappen naar de EU om Google aan te klagen. Ze beweren dat Google zijn eigen diensten nog steeds beter in de markt zet dan klanten die voor advertenties betalen.
Wie op Google een item zoekt, komt op het shoppingkanaal van de zoekmachine terecht. Vaak staan daar ook enkele andere gesponsorde websites aangegeven. Toch is die van Google altijd beter te zien dan die van de sponsors.
Boete van 2,4 miljard
De prijsvergelijkingswebsites hebben specifiek problemen met die tactiek van Google omdat de laagste prijs bij Google vaak hoger ligt dan bij hen. De groep wil dan ook dat Alphabet, het moederbedrijf van Google, zich schikt naar de richtlijn van de EU uit 2017.
Toen besliste de Europese Commissie dat Google zichzelf niet beter mag behandelen dan vergelijkbare websites. De internetmogul moest voor de inbreuken een boete van 2,4 miljard euro betalen. Twee jaar later is er volgens de groep prijsvergelijkers nauwelijks iets veranderd.
Het is de eerste keer dat zoveel sectorspelers zich verenigen en samen naar de Eurocommissaris voor Mededinging stappen. Dat is momenteel de Deense Margarethe Vestager. De ondertekeneraars van de brief waarin de klacht verscheen, komen uit 21 landen van de Europese Unie.
AdSense
Het is niet de eerste keer dat Vestager de degens zou kruisen met Google. Naast de boete uit 2017 kwam Googles AdSense dit jaar ook al onder vuur te liggen. Dat kwam Alphabet opnieuw op een boete van 1,49 miljard euro te staan. Ook toen ging het om oneerlijke concurrentie. AdSense zorgde niet voor hogere inkomsten en trafiek voor de adverterende sites. Google zou de dienst nu uitfaseren.