Australische miljardair Andrew Forrest start strafzaak tegen Facebook om nep beleggingsadvies

De Australische miljardair en mijnmagnaat Andrew Forrest heeft een strafzaak aangespannen tegen de socialemediagigant Facebook, omdat het bedrijf de Australische witwaswetten zou hebben overtreden en valse advertenties voor cryptocurrency’s niet hebben voorkomen. Dat bericht de Australische openbare omroep ABC.

Forrest, die voorzitter is van mijnbouwer Fortescue Metals, beweert dat Facebook “crimineel roekeloos” was door de valse advertenties op het platform niet te verwijderen. Het socialemediabedrijf zou volgens hem daarmee de witwaswetten van Australië hebben geschonden door niet genoeg te doen om de zwendel te stoppen.

590.000 euro

De vermeende zwendel zou misbruik gemaakt hebben van Forrests imago “en dat van andere beroemdheden” om nepbeleggingen te promoten die rijkdom beloven.

“Ik maak me zorgen over onschuldige Australiërs die worden opgelicht via clickbait-advertenties op sociale media”, zei de mijnmagnaat donderdag in een verklaring. “Ik treed hier op voor Australiërs, maar dit gebeurt over de hele wereld.”

Een Australiër zou namelijk 940.000 Australische dollar (590.000 euro) zijn verloren aan een fictieve aanbeveling van Forrest.

Forrest beweert dat hij mensen over de hele wereld wil beschermen tegen soortgelijke oplichtingspraktijken. Hij zei aan ABC dat hij in 2019 al een open brief had geschreven aan Meta-baas Mark Zuckerberg, waarin hij hem aanspoorde om meer actie te ondernemen.

“Ik wil dat socialemediabedrijven veel meer van hun enorme middelen en miljarden dollars aan jaarlijkse inkomsten gebruiken om kwetsbare mensen te beschermen – de mensen die het doelwit zijn en met hun zuurverdiende spaargeld het slachtoffer worden van deze afschuwelijke zwendelpraktijken.”

“Vastbesloten om deze mensen van ons platform te weren”

In een verklaring zei het socialemediabedrijf dat de oplichtingsadvertenties in strijd waren met zijn beleid. “We willen geen advertenties die mensen proberen op te lichten of te misleiden op Facebook – ze schenden ons beleid en zijn niet goed voor onze gemeenschap”, zei een woordvoerder van Meta aan ABC.

“We hanteren een veelzijdige aanpak om deze advertenties te stoppen. We werken niet alleen aan het detecteren en afwijzen van de advertenties zelf, maar blokkeren ook adverteerders van onze diensten en ondernemen in sommige gevallen gerechtelijke stappen om ons beleid af te dwingen. We zijn vastbesloten om deze mensen van ons platform te weren.”

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.