De wereldwijde autoverkoop, die een moeilijke periode achter de rug heeft, zal dit jaar wellicht een herstel mogen verwachten. Dat blijkt uit een rapport van consulent LMC Automotive, die dit jaar een heropleving met 6,2 procent verwacht. Volgend jaar zou de groei van de wereldwijde autoverkoop volgens het rapport nog een versnelling kennen tot 9 procent.
Er wordt wel gewaarschuwd dat de sector met een aantal knelpunten rekening moet houden, wegens de aanhoudende moeilijkheden met de toeleveringsketen en de verspreiding van de Omikron-variant van het coronavirus.
Herstel
Drie jaar geleden werden wereldwijd 90,2 miljoen personenwagens verkocht. Dat betekende een daling met 4,4 procent tegenover het jaar voordien. Door de uitbraak van de coronacrisis moest het jaar nadien zelfs een achteruitgang met 13,8 procent tot 77,8 miljoen exemplaren worden gemeld. Vorig jaar kon een gedeeltelijk herstel met 4,4 procent tot 81,2 miljoen eenheden worden gemeld.
Ook dit jaar wordt een verdere groei met 6,2 procent tot 86,2 miljoen voertuigen worden gemeld. Pas volgend jaar zal de wereldwijde verkoop opnieuw het niveau van 90 miljoen wagens overschrijden. Voor dat jaar wordt immers een stijging met 9 procent tot 93,9 miljoen eenheden in het vooruitzicht gesteld.
“In de laatste maanden van vorig jaar kon al een gedeeltelijk herstel worden opgetekend”, zeggen de onderzoekers. “In september werd over een periode van twaalf maanden een verkoop van 74 miljoen wagens opgetekend. Tijdens het laatste kwartaal van het jaar steeg dat cijfer echter opnieuw tot meer dan 80 miljoen eenheden.”
“Dit geeft aan dat het dieptepunt van de crisis in de autosector wellicht achter de rug is. Anderzijds blijft de verkoop voorlopig onder het niveau van ruimschoots 90 miljoen exemplaren dat voor de uitbraak van de coronacrisis werd opgetekend.”
Omikron
“Voorlopig lijkt de productie niet in staat om aan de onderliggende vraag een antwoord te bieden”, stippen de onderzoekers aan. “De Omikron-variant van het coronavirus kan op de productie bovendien nog een negatieve impact hebben, hoewel het verstorend karakter wellicht minder zwaar zal wegen dan bij de eerdere besmettingsgolven.”
“Dit betekent echter niet dat er geen impact – onder meer door overheidsmaatregelen, vrijwillige sociale afstand of ziekteverzuim – zal zijn, maar het risico op een grote economische neergang blijft beperkt.”
Oxford Economics vermoedt dat het wereldwijde bruto binnenlandse product dit jaar met 4 procent zal groeien. “Die evolutie zal worden ondersteund door een herstel van de gezinsuitgaven”, wordt er aangevoerd.
“Maar ondanks de ondersteuning door de onderliggende vraag, zullen de problemen met de bevoorradingsketens ook dit jaar een belemmering voor de autoverkoop blijven vormen. De verkoop verbetert, maar zal er dit jaar nog niet in lukken zich te herstellen tot een niveau dat voor de uitbraak van de coronapandemie kon worden opgetekend.”
(lp)