Chauffeur is niet met elke ondersteunende technologie even goed gediend

Niet alle systemen die de alertheid van autobestuurders moeten testen, leveren even goede resultaten op. Dat blijkt uit een rapport van de American Automobile Association (AAA), waarbij onder meer veiligheidssystemen van Hyundai, Tesla, Subaru en General Motors werden getest.

In het algemeen stelden de onderzoekers vast dat systemen die uitsluitend de stuurbewegingen controleren, minder goede resultaten opleveren dan alternatieven die ook de positie van het hoofd en de ogen van de chauffeur opvolgen.

Kostprijs

“Bewakingstechnologie wordt steeds vaker gebruikt als onderdeel van zogenaamde Advanced Driver Assistance Systems (Adas), die bepaalde rijtaken kunnen automatiseren en het remmen en accelereren van een auto kunnen regelen”, voert het persbureau Reuters aan.

“De autofabrikanten installeren de technologie op steeds meer modellen. Deze systemen verhogen echter de productiekosten en dus ook de uiteindelijke verkoopprijs.”

“De autofabrikanten prijzen de systemen aan als een meerwaarde voor de veiligheid en de gebruiksvriendelijkheid, maar verzekeringsgroepen en veiligheidsspecialisten hebben al herhaaldelijk gewaarschuwd dat bestuurders deze programma’s zouden kunnen verwarren met zelfrijdende systemen, waardoor ze in de technologie een overmatig vertrouwen dreigen te hebben.”

“Er kon worden vastgesteld dat systemen die de bewegingen van het hoofd en de ogen controleren, ongeveer 50 seconden eerder een waarschuwinfgssignaal gaven dan alternatieven die uitsluitend de bewegingen van het stuurwiel evalueren”, merkt Greg Brannon, directeur autotechniek bij de Amerikaanse automobielfederatie, op.

Weersomstandigheden

De onderzoekers wezen er daarbij nog op dat weliswaar niet alle systemen dezelfde kwaliteit bieden, maar beklemtonen dat geen enkel systeem een perfect resultaat kan laten optekenen.

“Systemen die het stuurgedrag van de chauffeur scannen, vormen een eerste goede stap om dodelijke ongevallen te voorkomen, maar zijn niet onfeilbaar”, waarschuwt Brannon nog.

De automobielfederatie had eerder al aangegeven dat veiligheidssystemen van auto’s tijdens slechte weersomstandigheden onbetrouwbaar konden zijn.

Onder meer het automatisch remmen en rijstrookgeleiding zouden bij regenweer minder efficiënt zijn. Ook toen werd al aangegeven dat een overdreven vertrouwen in automatische systemen de autobestuurder in gevaar kon brengen.

(ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.