De autobouwer Mercedes-Benz zal met zijn nieuw elektrische prototype Vision Eqxx een einde maken aan de bereikvrees die vele autochauffeurs verhindert om naar een milieuvriendelijke aandrijving over te stappen. Dat heeft de Duitse constructeur bij de voorstelling van de Vision Eqxx aangevoerd. De batterij van de Vision Eqxx zou immers volgeladen een bereik van meer dan duizend kilometer garanderen.
De technologie kadert in de plannen van Mercedes-Benz om zijn positie op de markt voor elektrische wagens in de toekomst gevoelig te versterken.
Investeringen
Mercedes-Benz kondigde vorig jaar plannen aan om tegen het einde van dit decennium meer dan 40 miljard euro te investeren in de ontwikkeling van nieuwe technologieën voor de ontwikkeling van elektrische wagens. Daarmee wil de Duitse autobouwer het huidige marktleiderschap van zijn Amerikaanse rivaal Tesla aanvallen.
Mercedes-Benz wil onder meer acht batterijfabrieken bouwen. De constructeur heeft verder beloofd dat op zijn nieuwe productieplatforms vanaf midden dit decennium uitsluitend nog elektrische voertuigen zullen worden gebouwd.
De Vision Eqxx wordt omschreven als de meest efficiënte wagen die Mercedes-Benz ooit heeft gebouwd. De autofabrikant kondigde aan dat het model een energieverbruik van minder dan 10 kilowattuur per honderd kilometer zal hebben. Het Model S 60 van Tesla verbruikt momenteel 18,1 kilowattuur over dezelfde afstand.
“De Vision Eqxx biedt een inzicht in de toekomst van de elektrische auto’s”, betoogde Ola Källenius, topman van Mercedes-Benz bij de voorstelling van het prototype.
Energiedichtheid
“Mercedes-Benz zal voor het midden van dit jaar testritten – op verschillende soorten terrein – met het prototype organiseren”, zegt Markus Schäfer, technisch directeur van de Duitse constructeur. “Een aantal componenten van het prototype zouden binnen twee tot drie jaar in sommige modellen van Mercedes-Benz beschikbaar kunnen zijn.”
Schäfer kon echter niet specificeren wanneer de batterij met een actieradius van duizend kilometer op de markt gebracht zou kunnen worden.
“We zullen waarschijnlijk de eerste fabrikant in de wereld zijn die een auto met een bereik van meer dan duizend kilometer, gebruik makend van een batterij met beperkte afmetingen, op de markt zal kunnen brengen”, beklemtoonde hij.
“Wanneer een dergelijk voertuig in de verkoop zal gaan, is een marktbeslissing die moet worden bepaald zodra de autofabrikant heeft vastgesteld welke actieradius door de klant wordt verwacht en welke aankoopprijs door de chauffeur wordt aanvaard.”
Het prototype, dat op anderhalf jaar werd gebouwd, maakt volgens Mercedes-Benz een einde aan de bereikangst, een van de belangrijkste obstakels die de massale introductie van elektrische voertuigen afremt.
Mercedes-Benz moest hiervoor een compleet nieuw type batterij ontwikkelen. De afmetingen van het batterijpakket moeten immers voldoende beperkt blijven om de aandrijving in een compact voertuig te kunnen inbouwen. De energiedichtheid van dat pakket zou bijna 400 wattuur per liter bedragen.
(evb)