7 op de 10 kmo’s wantrouwen artificiële intelligentie

7 op de 10 kmo’s wantrouwen artificiële intelligentie
Getty Images

Uit onderzoek van IT-groep Visma blijkt dat kmo’s met beduidend meer scepsis tegen artificiële intelligentie (AI) aankijken dan grote bedrijven.

In het nieuws: Hoe ingeburgerd is AI in het bedrijfsleven? Visma, eigenaar van techbedrijven als Teamleader of Silverfin, liet een onderzoek uitvoeren onder finance professionals bij kmo’s en grote bedrijven in Vlaanderen (255 ondervraagden). Daaruit blijkt een grote AI-kloof tussen de kleine en middelgrote ondernemingen en de grote bedrijven.

Meer details: Kmo’s zijn minder geneigd zijn AI te omarmen. Dat heeft zowel met een gebrek aan kennis als met wantrouwen te maken.

  • Bij slechts 15 procent van de kmo’s staat het gebruik van AI hoog op de agenda van de directie, tegenover 60 procent bij grote organisaties.
  • Slechts 17 procent van de finance professionals bij kmo’s ziet voordelen in het inzetten van AI voor betere voorspellingen en besluitvorming, tegenover 40 procent bij grote bedrijven. Ze vrezen vooral dat AI niet betrouwbaar is en de privacy en datasecurity in het gedrang komt.
  • 7 op de 10 finance professionals bij kmo’s hebben geen vertrouwen in AI, terwijl 7 op de 10 bij de grote bedrijven dat net wél hebben.
  • Maar 9 procent van de finance professionals bij kmo’s zegt veel kennis te hebben over AI. Bij grote bedrijven is dat meer dan de helft. Omgekeerd zegt 41 procent van de ondervraagden bij kmo’s helemaal geen AI-kennis te hebben, tegenover 16 procent bij de grote ondernemingen.

Conclusie: “Onbekend maakt onbemind”, besluit Visma. “Uit ons onderzoek wordt duidelijk dat wie meer kennis heeft over AI, ook bereid is om artificiële intelligentie meer te omarmen. Bij kmo’s is die kennis minder aanwezig. Nochtans kan AI ondernemingen vooruit stuwen. Door repetitieve en tijdrovende taken te automatiseren, kan men zich focussen op andere kerntaken.”

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.