6 wereldberoemde ‘nationale’ producten die in het buitenland worden vervaardigd

De globalisering heeft niet enkel arbeidsplaatsen naar het Oosten verdreven. Samen met die jobs vertrokken ook vaak iconische producten, waarvan sommigen het onmogelijk achtten dat ze ooit elders zouden worden gemaakt. NPR verzamelde een aan tal van de meest opmerkelijke voorbeelden:

1. Stolichnaya
Een aantal holebigroepen hebben opgeroepen om deze vodka te boycotten, nu Moskou aanstalten maakt om verschillende anti-holebiwetten te implementeren in het land. Maar de Stoli-boycot zou wel eens een maat voor niets kunnen worden, want Stolichnaya wordt in Letland en niet in Rusland gemaakt.

 

2. Levi Strauss & Co
Op het label van elke Levi’s jeans staat de naam ‘San Francisco’, de stad waar de Beierse immigrant en stichter Levi Strauss tijdens de Goudrush strandde. Maar de laatste Levi’s-fabriek in de de VS sloot al in 2004 de deuren. De jeansbroeken worden vandaag in fabrieken in Mexico, Zuid-Amerika en Azië vervaardigd. (Flickr/Hannah Cossey)

3. Honda Civic
Deze populaire Japanse wagen wordt in Noord-Amerika, Europa, Azië en Zuid-Amerika gemaakt, maar niet in Japan (al opende Honda recent voor het eerst in 50 jaar een nieuwe fabriek in eigen land).

 

4. HP Sauce
De productie van Engelands bekendste specerijsaus (HP staat voor Houses of Parliament, die ook op de verpakking staan afgebeeld) werd in 2007 van Birmingham naar Nederland verhuisd. (Flickr/Oskay)

 

5 Gitanes & Gauloises
De productie van 2 iconische Franse sigarettenmerken Gitanes en Gauloises  – onsterfelijk gemaakt door o.a. Serge Gainsbourg en David Bowie – verhuisde in 2005 van Rijsel naar Spanje. (Foto/Tumblr)

 

6. De Volkswagen Kever
Oorspronkelijk een project van Adolf Hitler, werd de Kever al snel de lieveling van de Amerikaanse surfers en hippies. Eind zeventiger jaren van vorige eeuw zette Volkswagen de productie stop, nadat de verkoop van wat ooit een van ‘s werelds populairste wagens was, was ingestort. De laatse Volkswagens rolden van de band in het Mexicaanse Puebla, waar in 2003 het allerlaatste exemplaar werd gemaakt. In 1998 zou Volkswagen een nieuw model Kever introduceren, waarvan – ondanks de uiterlijke gelijkenis – het interieur niets meer te maken had met het originele. (Flickr/Monkeywing)