3,5 euro voor pintje? Heropening terrassen leidt tot hogere prijzen ondanks btw-verlaging

Heel wat horecazaken verhogen vanaf 8 mei, de langverwachte datum voor de heropening van de terrassen, hun prijzen voor een pintje, in sommige gevallen met zowat 10 procent. Nochtans verlaagt de btw op dranken vanaf dan van 21 naar 6 procent.

Veel horeca-uitbaters plannen hun tarieven op te trekken om de verliezen van de voorbije maanden deels op te vangen en omdat ze moesten investeren in bijkomend materiaal om de heropening volgens de coronaregels te laten verlopen. Dat vangen hun sectororganisaties op. Tijdens de eerste lockdown van een jaar geleden waren cafés en restaurants al meer dan twee maanden dicht, en sinds november is een droge periode van zowat een half jaar aan de gang.

Een derde reden: een terugkeer naar volledige capaciteit is nog niet in zicht, omdat horecazaken op 8 mei alleen buiten en niet binnen mogen opengaan en er een sluitingsuur is (22 uur). Sommige uitbaters wijzen ook naar gestegen aankoopkosten, al zegt de Belgische Brouwersfederatie dat er geen indicatie is dat de brouwerijen in ons land een extra prijsstijging hebben doorgevoerd.

3,5 euro voor pintje?

Wanneer op 8 mei de terrassen weer openen, zal een pintje of koffie zo’n 10 procent duurder zijn dan vóór de lockdown, schat Tim Joiris van Horeca Oost-Vlaanderen in Het Nieuwsblad. De gehanteerde prijzen hangen uiteraard sterk af van de locatie – in de stad of het platteland – en het soort etablissement. Vandaar dat het moeilijk is om eenduidig de mogelijke prijsverhogingen te voorspellen, zeggen experts.

‘Vorig jaar was het bij ons 1,90 euro voor een pintje, misschien gaat dat omhoog naar 2 euro’, zegt de uitbaatster van café Jeruzalem in Zulte aan VTM Nieuws. Dat zou neerkomen op een stijging met 5 procent. Ondernemer Wim Van der Borght, die 23 horecazaken runt in en rond Antwerpen, zegt aan Radio 2 dat in zijn zaken de prijs van een pintje van 3,20 naar 3,50 euro stijgt. Dat is een verhoging met 9 procent. Als horecazaken de prijs van een colaatje zouden optrekken van 3 naar 3,5 euro, dan is dat een prijsverhoging met bijna 17 procent.

Klant twee keer de klos

Nochtans besliste de federale regering om de btw op zowel alcoholische als niet-alcholische dranken tijdelijk te verlagen van 21 naar 6 procent, om de horeca meer financiële ademruimte te geven tot 30 september. Maar die extra marge is volgens veel horeca-uitbaters niet voldoende om de geleden verliezen te compenseren, waardoor prijsverhogingen zich toch opdringen.

De kans is daardoor reëel dat de consument twee keer de prijs van zijn terrasje ziet verhogen: bij de heropening op 8 mei en op 1 oktober, wanneer de btw-tarieven weer naar hun normale niveaus stijgen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.