Waarom vandaag een historische dag is voor de techgiganten in Europa

Waarom vandaag een historische dag is  voor de techgiganten in Europa
Getty Images

Vandaag (25 augustus) treedt de Digital Services Act (DSA) van de Europese Unie in werking. Deze wet is bedoeld om een hele reeks regels op te leggen aan de techgiganten die in Europa actief zijn. Dit om de veiligheid van internetgebruikers te vergroten en hun rechten te beschermen.

In het nieuws: De techgiganten in de Europese Unie moeten zich voortaan aan strenge regels houden.

Voor wie geldt de nieuwe regeling? Alle platformen met minstens 45 miljoen gebruikers, oftewel 10 procent van de EU-bevolking, vallen onder de nieuwe regelgeving. Concreet geldt die regeling momenteel voor 19 platformen.

  • De lijst bevat 8 sociale netwerken (Facebook, TikTok, X (Twitter), YouTube, Instagram, LinkedIn, Pinterest en Snapchat) en 5 e-commercesites (Amazon, Booking.com, Alibaba, AliExpress en Zalando).
  • De regelgeving geldt ook voor de digitale winkels Google Play en App Store en de zoekmachines Google en Bing.
  • Google Maps en Wikipedia vervolledigen de lijst.

Betere controle over de content online

Het belangrijkste doel van de DSA is om internetgebruikers een veiligere digitale ruimte te geven. Dit door de internetgiganten aan te moedigen om beter toezicht te houden op de inhoud die op hun platforms worden gepubliceerd. Met andere woorden, de nieuwe Europese wetgeving is erop gericht de techbedrijven meer verantwoordelijk te maken voor de inhoud, door een sterker standpunt in te nemen over wat verboden of schadelijk is. Tegelijkertijd wordt de bescherming van hun gebruikers en hun privacy verbeterd.

In grote lijnen is de DSA gericht op het bestrijden van:

  • Desinformatie, manipulatie en cybergeweld.
  • Haatdragende taal, promotie van illegale goederen en diensten.
  • In beide gevallen moeten providers eenvoudige, snelle oplossingen bieden voor het melden van problematische inhoud.

De wetgeving moet ook een aantal zaken verbeteren:

  • Minderjarigen moeten beter worden beschermd. Het gericht benaderen van kwetsbare mensen, waaronder kinderen, is nu verboden.
  • Het is overigens niet langer toegestaan om voor advertenties doelgroepen te bepalen op basis van persoonlijke data zoals seksuele oriëntatie en politieke voorkeuren.
  • Gebruikers kunnen bovendien zelf bepalen welke advertenties ze te zien krijgen. Vaak bepalen algoritmes op basis van onze interesses wat we te zien krijgen. Door de DSA krijg je de mogelijkheid om die algoritmes zelf bij te stellen. De techgiganten moeten ook transparant communiceren over hoe hun algoritmes werken.

Opgemerkt: Het is niet de eerste Europese wetgeving die zich richt op de digitale spelers. De DMA, de Digital Markets Act, is op 12 oktober 2022 al in werking getreden.

  • Het doel is “om gelijke voorwaarden te creëren voor innovatie, groei en concurrentievermogen, zowel binnen de Europese interne markt als wereldwijd.”

Zware straffen voor niet-naleving

Om ervoor te zorgen dat de techgiganten de nieuwe wetgeving strikt naleven, heeft de Europese Unie sancties voorzien in geval van overtreding.

  • Bedrijven die zich niet aan de regels houden, riskeren boetes tot 6% van hun wereldwijde – en niet alleen Europese – omzet.
  • Bij recidive geeft de EU zichzelf het recht om een bedrijf te verbieden op de Europese markt actief te zijn.

Maar wat nog meer? Tussen nu en maart 2024 zullen er nog andere regels worden toegevoegd aan de wetgeving. Zo wordt er gesproken over een verplichting om besturingssystemen open te stellen voor de concurrentie. Daardoor zullen de techgiganten moeten toestaan dat applicaties buiten hun eigen winkel kunnen worden geïnstalleerd. Ook zou er een verbod komen op de voorkeursbehandeling voor eigen producten. Tot slot is interoperabiliteit van berichtendiensten gepland, wat betekent dat Apple’s iMessage-applicatie zich moet openstellen voor de concurrenten en RCS-berichten moet ondersteunen.

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.