Het zakenleven mag dan een harde wereld zijn, dat wil niet zeggen dat er geen plaats is voor elementaire beleefdheid en sociale afspraken. Dat soort regels helpen immers niet enkel zakelijke contacten makkelijker en vlotter te doen verlopen, ze zorgen er ook voor dat er geen nodeloze misverstanden ontstaan.
Het boek The Essentials of Business Etiquette Success geeft een overzicht van alles wat bij zakelijke etiquette komt kijken. Deze negentien regels vormen alvast een goede start.
1. Sta op als je aan iemand wordt voorgesteld
Zo zorgt men ervoor door anderen niet genegeerd te kunnen worden. Ook als men niet kan opstaan kan len best een beweging die maken die erop wijst dat men het wel zou willen doen.
2. Geef steeds je volledige naam
Men moet erop letten zichzelf steeds met zijn volledige naam voor te stellen en voor anderen de naam te gebruiken waarmee ze zichzelf presenteren
3. Neem altijd het initiatief voor de handdruk als je zelf het hoogst in rang staat
Het geslacht maakt daar tegenwoordig geen verschil meer voor. Een handdruk blijft wel essentieel in zakelijke relaties.
4. Kleed je gepast
De kledij is deel van de geloofwaardigheid en kan iets aan de persoonlijkheid toevoegen.
5. Zeg slechts één of twee keer ‘dank je’ tijdens een gesprek
Te vaak bedanken doet de impact ervan afnemen en geeft een hulpeloze indruk.
6. Zend iedereen een apart dankbriefje
Men mag mensen best bedanken met een mail in plaats van een handgeschreven brief, maar de mails moeten dan wel voor iedereen persoonlijk worden gemaakt.
7. Hou je telefoon in je zak
Berichten versturen of internetten tijdens een zakelijke ontmoeting blijft onbeleefd, zelfs al doen velen het toch.
8. Bied mensen geen stoel aan
Zeg wel ‘Ga zitten’ maar biedt niet zelf de stoel aan. In zakelijke contacten hebben dat soort regels voor gender-etiquette geen plaats.
9. Kruis je benen niet
Het kan afleidend werken in een professionele omgeving.
10. Hou je vingers samen wanneer je wijst
De wijsvinger gebruiken komt agressief over, een open handpalm met de vingers samen is beter.
11. Controleer of de juiste ontvangers in de mail werden gezet
E-mails die bij foute personen terechtkomen kunnen voor enorme problemen zorgen. Dubbelcheck dus de bestemmingslijst.
12. Breek je brood in plaats van het te snijden
Etiquette vereist dat men zijn brood met de handen breekt in plaats van het met de hand te snijden tijdens een zakenlunch.
13. Bestel niets dat te duur is
Als men niet de gastheer is, bestelt men best niet de duurste items op het menu. Als de gastheer aanbevelingen doet, mag men die volgen, maar ook hier neemt men best niet de duurste keuze Let ook op met aanbevelingen van de ober, want men kan moeilijk de prijs vragen tijdens een zakendiner. Men houdt zich dan ook maar beter aan de kaart.
14. Zet je bord niet zelf weg
Begin geen borden te stapelen of bestek te verleggen, want dat is werk voor de ober.
15. Volg de bestelling van je gast
Als de gast een aperitief of dessert bestelt, dan volgt men best dat voorbeeld.
16. Vraag geen doggybag
Vraag niet of een deel van de maaltijd mee naar huis mag worden genomen. Men is immers niet ter plaatse voor de restjes, maar voor zaken.
17. Weet waar de borden en het bestek moeten komen
Er bestaan regels over de gepaste locatie van vorken, messen, glazen, boter en brood op een dinertafel. Zorg ervoor deze regels onder de knie te hebben.
18. De gastheer betaalt altijd
Logisch natuurlijk, maar als vrouw bijvoorbeeld niet altijd even gemakkelijk. Zeggen dat het bedrijf de rekening draagt is daar een oplossing voor. Ook kunnen zowel vrouw als man van tafel weggaan om de rekening aan de kassa te betalen, dat is een heel elegante oplossing.
19. Bereid je exit voor
Laat de gastheer niet de woorden zoeken om afscheid te nemen, maar doe dit zelf, liefst met één of meerdere zinnetjes die men vooraf al heeft voorbereid.