16 manieren om het respect van je werknemers te verliezen

Wie door zijn team niet wordt gerespecteerd, zal zien hoe elke van zijn beslissingen in vraag wordt gesteld en moeten toekijken hoe teamleden uiteindelijk op zoek gaan naar een andere job.

Geoffrey James somt, op basis van inzichten uit het boek ‘Culture Without Accountability ““ WTF?‘, 16 manieren op waarmee je het respect van je team voor altijd kwijt kan spelen.

  1. Anderen niet respecteren. Je kan niet verwachten dat anderen je zullen respecteren wanneer je zelf geen respect voor hen opbrengt. Wie wind zaait, zal storm oogsten.
  2. Gebrek aan respect toestaan. Als er een schoft in je team zit die niemand respecteert en jij grijpt niet in, dan is dat even erg als zelf respectloos handelen. Vergeet niet dat je jezelf definieert via je associaties.
  3. Vaak te laat komen. Je kan soms een zeer goede reden hebben om te laat te zijn, maar heb je die niet en kom je toch regelmatig te laat, dan komt dat over als een gebrek aan respect.
  4. Je beloftes niet nakomen. Mensen die veel praten, maar niets verwezenlijken, verliezen op termijn alle respect omdat mensen op de duur gaan beseffen dat hun woord niets waard is.
  5. In het defensief gaan. Als je boos wordt wanneer iemand je op een bepaalde fout wijst, dan wordt onmiddellijk duidelijk dat je houding veel te wensen overlaat.
  6. Je fouten verbergen. Na verloop van tijd komt de waarheid meestal toch naar boven en dan zullen mensen niet enkel van je fout op de hoogte zijn, maar ook van je lafheid.
  7. De schuld op anderen afschuiven. Dit is nog erger dan je fouten trachten te verbergen omdat je je dan bereid toont om anderen voor je kar te spannen en ze vervolgens onder de bus te gooien.
  8. Anderen voor je laten liegen. Zo communiceer je ten eerste dat je een leugenaar bent en ten tweede dat je denkt dat die andere persoon dat ook is.
  9. Enkel het minimum doen. Je kan je luiheid niet verborgen houden en je reputatie zal er ernstig onder te lijden krijgen.
  10. Excuusjes verzinnen. Ga er niet van uit dat mensen je domme excuusjes zullen geloven want zo beledig je hun intelligentie.
  11. Slijmen. Weinig zaken stoten mensen meer voor het hoofd dan iemand op een doorzichtige manier zien slijmen bij de baas, een collega of een klant.
  12. Roddelen. Roddel vooral niet over mensen in je team want dan zal niemand je nog vertrouwen en er (terecht) van uitgaan dat je alles achter hun rug aan de grote klok zal hangen.
  13. Op inspanningen focussen in plaats van op resultaten. Werken is nutteloos als het geen resultaten oplevert.
  14. Dingen vergeten. Als mensen je constant moeten e-mailen en aanspreken om dingen van je gedaan te krijgen, kan je niet verwachten dat men je serieus neemt.
  15. Je in de slachtofferrol wentelen. Klaag niet de hele tijd over problemen en focus op oplossingen!
  16. Egoïstisch zijn. Behandel anderen met respect en je zal respect terugkrijgen. Dat betekent niet voorsteken in de rij, je smartphone niet raadplegen wanneer iemand tegen je praat, niet roken in aanwezigheid van niet-rokers, niet roepen wanneer er mensen proberen te werken en ga zo maar door. 
Meer