VTM, VIER, Eén en Canvas mogen zich zorgen maken: tv-kijken stort in bij jongeren

Het mag duidelijk zijn: bij Medialaan, bij SBS en bij de VRT is het tijd om eens fundamenteel na te beginnen denken over hoe ze de jonge generatie kijkers nog gaan aantrekken. Want op korte tijd is hun markt daar helemaal aan het instorten. En anders dan bij de kranten, kunnen de televisiestations niet rekenen op meer dan 200 miljoen staatssteun, om hun stervende inkomstenmodel langer in stand te houden.

Slechts 23,2 procent van de tieners en twintigers kijkt nog dagelijks live tv, dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Digimeter. Vorig jaar was er een heel zichtbare en spectaculaire val van de cijfers. In 2016 was dat nog 37 procent en vorig jaar zakte dat cijfer dus nog verder naar amper 23,2 procent, een trend die aangeeft wat er aan het gebeuren is met klassiek live tv-kijken in Vlaanderen.

De dalende cijfers zijn ook het gevolg van de verandering van hoe we video consumeren. Amper 15 procent kijkt exclusief naar video op z’n tv, het gebruik zit helemaal verspreid over smartphones, laptops en andere toestellen.Maar ook het succes van Netflix in Vlaanderen valt echt op. 21 procent van de Vlamingen gebruikt nu de streamingdienst, wat ongeveer 40 procent meer is dan het jaar voordien. 

© Digimeter

© Digimeter