De Amerikaanse webwinkel Amazon groeit zo hard dat het een tijd geleden een soort van openbare aanbesteding had uitgeschreven. Steden werden daarbij uitgenodigd om tegen elkaar op te bieden. Inzet: het tweede hoofdkwartier van Amazon huisvesten. Het originele hoofdkwartier ligt in de staat Washington, vlakbij de stad Seattle.
Niet minder dan 238 steden stelden hun kandidatuur. De inzet is dan ook niet min. Welke burgemeester zou niet geïnteresseerd zijn in de door Amazon beloofde 50.000 jobs en de 5 miljard die zal worden geïnvesteerd in de bouw van de nieuwe hub?
Amazon heeft de long list van 238 kandidaten ondertussen gereduceerd tot 20 steden. In een persbericht staat te lezen dat Atlanta, Austin, Boston, Chicago, Columbus, Dallas, Denver, Indianapolis, Los Angeles, Miami, Montgomery County, Nashville, Newark, New York City, Northern Virginia, Philadelphia, Pittsburgh, Raleigh, Toronto en Washington D.C. nog overblijven.
Plat op de buik voor Bezos
Er was ook veel kritiek op de aanbesteding. Want politici beloofden namelijk steeds meer belastinggeld vrij te maken om het project binnen te halen. Leken een aantal van die beloftes eerst nog charmant, dan werd het opbod vaak verontrustend akelig. Een aantal van de voorstellen neigden zelfs naar omkoperij. Een voorbeeld is Chicago. Die stad stelt voor om 1,32 miljard dollar aan inkomstenbelasting die door de Amazon-werknemers verschuldigd zal zijn, aan het bedrijf terug te geven. Met dat geld worden normaal openbare scholen gefinancierd of worden gaten in het wegdek opgevuld. Erger nog. Volgens de wekelijkse gratiskrant Chicago Reader zou de belastingverlaging gewoon moeten worden gecompenseerd door belastingverhogingen door de andere inwoners van de stad.
Chicago is niet de enige stad waar politici bereid zijn plat op de buik te gaan. Newark in New Jersey biedt een belastingvrijstelling tot 7 miljard dollar. In de staten Californië en Georgia beloven 3 steden gratis stukken land én belastingvoordelen.
Andere steden haken af. Die zijn het precedent met Boeing niet vergeten. De vliegtuigbouwer kreeg in 2013 in de staat Washington 8 miljard subsidies toegekend. In ruil daarvoor zou het bedrijf daar blijven en er nieuwe jobs zou creëren. Maar ondertussen heeft Boeing daar al 15% van de jobs geschrapt.
De definitieve beslissing valt ergens later dit jaar.