De volledig elektrische auto, tot 2021 nog een rariteit bij leasewagens, is inmiddels goed voor bijna 17 procent, of ruim 1 op de 6, van de bedrijfswagens die in België rondrijden. Dat blijkt uit een steekproef door hr-dienstverlener Acerta bij 270.000 werknemers.
De cijfers: Op tien jaar tijd is de markt voor bedrijfswagens helemaal veranderd.
- In 2014 bestond liefst 96 procent van het bedrijfswagenpark nog uit wagens op diesel. Vandaag is dat minder dan 1 op de 3.
- Omdat velen overschakelden op benzine, blijven de bedrijfswagens op fossiele brandstoffen wel nog altijd de meerderheid uitmaken: ruim 6 op de 10 wagens.
- Nadat hybride wagens (benzine plus elektriciteit) de voorbije jaren opkwamen, heeft de volledig elektrische auto de wind in de zeilen. De e-auto is intussen al goed voor bijna 17 procent van het bedrijfswagenpark.
- Bij de nieuwe bestellingen is de elektrische auto al goed voor driekwart van de markt voor bedrijfswagens.

Fiscale aftrek
De context: Een jaar geleden gingen de strengere regels rond de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens in:
- De fiscale aftrekbaarheid voor wagens op fossiele brandstoffen, aangeschaft tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025, daalt progressief en verdwijnt definitief in 2028.
- Enkel elektrische bedrijfswagens zijn nog 100 procent fiscaal aftrekbaar tot 2026.
Vastgesteld: De gewijzigde fiscaliteit leid ttot een massale elektrificatie. “Die maatregel heeft zijn effect niet gemist: op een jaar tijd is de gemiddelde CO2-uitstoot van leasewagens met bijna 20 procent gedaald”, zegt Acerta.
Maar: De vergroening van het bedrijfswagenpark komt met een prijskaartje voor de werkgevers. De aanschafprijs van een elektrische auto ligt doorgaans hoger dan een diesel- of benzinewagen.
- Tot 2023 steeg de gemiddelde cataloguswaarde van bedrijfswagens met zo’n 2 à 3 procent per jaar, maar in 2023 – de invoering van de nieuwe fiscale regels – ging die ineens met een sprong omhoog: +5,7 procent.
- En ook het afgelopen jaar nam de gemiddelde aanschafprijs van een bedrijfswagen verder in sneltempo toe: +10,9 procent.
- Let wel: deze berekening houdt enkel rekening met de cataloguswaarde van de auto. Ze houdt geen rekening met het fiscale gunstregime voor elektrische wagens.
