Een onderzoek van de hr-dienstverlener Tempo-Team, in samenwerking met Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert aan de KU Leuven, leert ons dat een op de drie werknemers stress heeft voor een evaluatiegesprek. “Organisaties die nog vasthouden aan het klassieke jaarlijkse evaluatiegesprek, zouden dit best eens herevalueren”, klinkt het.
In het nieuws: 33,4 procent van de werknemers geeft aan stress te hebben voor het jaarlijkse evaluatiegesprek. Dat blijkt uit een rondvraag van Tempo-Team.
- Hoe jonger, hoe meer zenuwen. Zo krijgt 43,4 procent van de werknemers jonger dan 35 jaar stress van een naderend evaluatiegesprek, tegenover zo’n drie op tien 35- tot 54-jarigen (30,5%) en ongeveer een kwart van de 55-plussers (23,8%).
- Die stress kan deels verklaard worden door de vaak negatieve perceptie rond evaluatiegesprekken.
- Ruim één op acht (12,7%) zegt enkel een evaluatiegesprek te hebben wanneer er problemen zijn.
- Volgens ruim een kwart (27,2%) van de werknemers wordt tijdens zo’n gesprek ook meer gefocust op negatieve dan op positieve elementen.
- Toch zijn er ook werknemers die een evaluatiegesprek als iets positief ervaren. Zo ligt de focus bij 26 procent van de werknemers op het positieve, terwijl er voor een kleine helft (46,8%) een balans is tussen positieve en negatieve zaken.
- De stress neemt wel af naarmate een werknemer meer ervaring heeft met evaluatiegesprekken. Terwijl 40 procent van wie zelden of nooit geëvalueerd wordt, aangeeft hier stress voor te hebben, loopt dat cijfer terug tot 33 procent van wie één keer per jaar een evaluatiegesprek heeft.
- Het hoeft daarom misschien niet te verbazen dat meer dan de helft van de respondenten (55%) vindt dat beoordelen een continu proces moet zijn. Vandaag is dit bij amper 5,4 procent het geval.
- Bijna de helft van de respondenten (46,8%) vindt dat de focus van het evaluatiegesprek meer zou moeten liggen op hun talenten en ontwikkelingsmogelijkheden.
“Meer nood aan een voortdurende dialoog”
Vaststelling: Volgens Wim Van der Linden, woordvoerder van Tempo-Team toont het onderzoek aan dat het evaluatiegesprek aan een evaluatie toe is.
- “Veel werknemers zijn vragende partij voor een feedbackcultuur waarin ze op elk moment van het jaar kunnen praten over hun doelstellingen, verwachtingen en ontwikkeling”, zegt hij.
- Ook Van de Broeck is voorstander van een werkcultuur waarbij er ruimte is voor een voortdurende dialoog tussen werknemer en leidinggevende. “Dat kan het geven van feedback normaliseren”, merkte de experte op. “Bij het geven van feedback is het belangrijk ondersteunend te werken en in verbondenheid duidelijk te benoemen waar verbetering nodig is. Geef medewerkers zoveel mogelijk autonomie en laat hen zelf nadenken en formuleren hoe het beter kan. Zo vergroot je de kans dat ze effectief de eerste stap zetten naar beter. Op deze manier regelmatig feedback geven en krijgen, kan helpen om een leerklimaat te creëren, waarin fouten genormaliseerd worden en gezien worden als leerkansen. Dit zorgt voor minder stress voor feedback.”
Een op zes werknemers heeft nooit evaluatiegesprek
Details: Voorts leert het onderzoek ons dat ongeveer 1 op de 6 werknemers (17,6%) nooit een evaluatiegesprek krijgt. Voor ongeveer evenveel werknemers (15,6%) gebeurt dat dan weer meermaals per jaar. Bij de vrouwen loopt dat cijfer zelfs op tot 19,8 procent, tegenover 15,9 procent van de mannen.
- Ongeveer de helft van de werknemers (48,7%) heeft jaarlijks één evaluatiegesprek, vaak aan het eind van het jaar.
- Ter herinnering: Werkgevers zijn niet verplicht om evaluatiegesprekken te organiseren.
Opgemerkt: Werknemers die zelden of nooit geëvalueerd worden, zijn minder gemotiveerd (7,6/10) dan de werknemers die één keer per jaar (7,9/10) of permanent geëvalueerd worden (8,1/10).
- Werknemers die zelden of nooit geëvalueerd worden, beleven ook minder plezier in hun werk: (7,4/10) dan wie één keer per jaar een evaluatiegesprek (7,7/10) heeft en wie continu geëvalueerd wordt (7,9/10).