Zwitserse messenmaker Victorinox geraakt door hoge Amerikaanse invoerrechten


Key takeaways

  • Victorinox krijgt te maken met 39 procent invoerrechten uit Zwitserland, wat een bedreiging vormt voor de verkoop en winstgevendheid in de Verenigde Staten.
  • De Zwitserse messenmaker verzacht de gevolgen van de tarieven door de voorraden te vergroten en kostenbesparende maatregelen in de Zwitserse fabrieken te onderzoeken.
  • Verplaatsen van de productie is niet haalbaar vanwege schaalbeperkingen, maar Victorinox overweegt om in de VS de laatste aanpassingen te doen om de belastbare waarde te verlagen.

De Zwitserse messenfabrikant Victorinox staat voor een complexe uitdaging door de handelstarieven van Amerikaanse president Donald Trump. Het iconische rood met zilveren multifunctionele gereedschap, gemaakt in Ibach, Zwitserland, vertrouwt op zijn Zwitserse erfgoed en strenge productie-eisen om het felbegeerde “Swiss-made”-label te verdienen. Volgens Carl Elsener, CEO van het bedrijf, is het daarom onmogelijk om de productie te verplaatsen.

Om de gevolgen van de 39 procent douanerechten op invoer uit Zwitserland te verzachten, gebruikt Victorinox verschillende strategieën. Het bedrijf heeft zijn voorraden op de Amerikaanse markt vergroot door extra voorraad te verschepen, met als doel de prijzen stabiel te houden tot ten minste 2026. Het bedrijf kijkt ook naar kostenbesparende maatregelen in zijn Zwitserse fabrieken door middel van automatiserings- en efficiëntieprogramma’s.

Productie blijft in Zwitserland

Hoewel verplaatsing van de productie werd overwogen, stelde Elsener vast dat dit niet haalbaar was vanwege schaalbeperkingen. In plaats daarvan onderzoekt Victorinox de mogelijkheid om bepaalde afwerkingen, zoals schoonmaken en verpakken, in de Verenigde Staten uit te voeren, waardoor de belastbare waarde van hun producten bij import iets lager zou zijn.

De Amerikaanse markt is een belangrijk deel van de omzet van Victorinox, goed voor ongeveer 13 procent van de totale omzet. Het tarief vormt een aanzienlijke financiële bedreiging en kan het bedrijf 13 miljoen dollar (11,2 miljoen euro) per jaar kosten. Elsener geeft aan dat het bedrijf vastbesloten is om zijn marktaandeel te behouden ondanks de onvoorspelbare situatie, zelfs als dat betekent dat er verliezen moeten worden geaccepteerd om prijsverhogingen voor Amerikaanse consumenten te vermijden.

Impact op de industrie

Victorinox is niet de enige die de druk van de tarieven voelt. Uit een recent onderzoek bleek dat bijna de helft van de Zwitserse kleine en middelgrote productiebedrijven een daling in orders heeft gezien sinds de invoering van de tarieven. Deze extra last komt bovenop de winstmarges die al onder druk stonden door de sterkere Zwitserse frank ten opzichte van de dollar.

Ondanks de uitdagingen blijft Elsener optimistisch over de toekomst, waarbij hij verwijst naar de veerkracht van het bedrijf in eerdere wereldwijde crises. Hij heeft er alle vertrouwen in dat Victorinox deze laatste hindernis kan overwinnen en kan blijven bloeien. (fc)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.