Zweden versnelt integratie van Taurus-langeafstandsraketten op Gripen-gevechtsvliegtuigen


Key takeaways

  • Zweden versnelt de integratie van KEPD-350 Taurus-kruisraketten op zijn Gripen-gevechtsvliegtuigen om het vermogen te verbeteren om doelen ver achter vijandelijke linies te raken.
  • Die nieuwe mogelijkheid betekent een verschuiving in de Zweedse militaire doctrine van een puur defensieve houding naar een houding met offensieve mogelijkheden voor luchtaanvallen.
  • Zweden gebruikt een continue upgrade-strategie voor zijn Gripen-vloot, waardoor nieuwe capaciteiten zoals de Taurus-raket snel geïntegreerd kunnen worden

Zweden versnelt zijn vermogen om doelen ver achter de vijandelijke linies aan te vallen. Dit verhoogde vermogen zal het resultaat zijn van de integratie van de in Duitsland geproduceerde Taurus KEPD-350-kruisraket op de Gripen-gevechtsvliegtuigen.

Generaal-majoor Jonas Wikman, commandant van de Zweedse luchtmacht, onthulde dat het tijdschema voor die integratie aanzienlijk is vervroegd. Hij schreef de vooruitgang toe aan de nauwe samenwerking tussen de Zweedse Defensie Materieel Administratie (FMV), het lucht- en ruimtevaartbedrijf Saab en de luchtmacht zelf.

Verhoogde autonomie

Hoewel de exacte datum door de gevoelige aard van het project vertrouwelijk blijft, was het aanvankelijke plan om in 2028 operationeel te zijn. De Taurus-raket, ontwikkeld door Taurus Systems GmbH, een joint venture tussen MBDA Deutschland en Saab, kan een kernkop van 481 kilogram afleveren op doelen die meer dan 500 kilometer verwijderd zijn. Dit nieuwe wapensysteem wordt gezien als een belangrijke stap voorwaarts voor de Zweedse luchtmacht.

Wikman benadrukte dat die capaciteit een aanzienlijke wijziging betekent in de Zweedse militaire doctrine, waarbij de Zweedse luchtmacht verschuift van een puur defensieve houding naar een strategie met offensieve mogelijkheden voor luchtaanvallen. Hij erkende ook de cruciale steun van Duitsland bij de ontwikkeling van langeafstandscapaciteiten voor offensief gebruik.

Continue upgrades

De aanpak van Zweden om zijn Gripen-vloot te moderniseren is uniek. In plaats van traditionele midlife‑upgrades kiest het land voor een continue integratie van nieuwe capaciteiten, met grotere upgrades die ongeveer elke drie jaar worden doorgevoerd.

Die strategie wordt mogelijk gemaakt door de nauwe relatie van Saab met de Zweedse luchtmacht en het vermogen om zich snel aan te passen aan veranderende operationele eisen. Daarnaast heeft Saab onlangs een belangrijke wijziging doorgevoerd in de avionica‑architectuur van het Gripen E‑gevechtsvliegtuig, waarbij de software die cruciaal is voor de vliegveiligheid wordt gescheiden van de software voor gevechtsmissies. Deze scheiding vereenvoudigt de implementatie van snelle upgrades om de gevechtseffectiviteit te vergroten. (fc)

Wil je meer defensienieuws ontvangen? Schrijf je hier in op onze wekelijkse Defensie Insider-nieuwsbrief.

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.