Key takeaways
- Nieuwe minimumleerdoelen worden geïntroduceerd voor het basisonderwijs en voorschoolse educatie.
- Tijdelijke curricula gericht op Nederlandse taal en wiskunde zullen op alle scholen worden geïmplementeerd.
- Lerarenopleidingen worden hervormd, met de nadruk op pedagogische technieken en vakinhoudelijke expertise.
De recente internationale studie toont een zorgwekkende daling van de academische prestaties van Vlaamse studenten, vooral in wiskunde en wetenschappen. Dit heeft minister Zuhal Demir ertoe aangezet de noodtoestand af te kondigen en te benadrukken dat er onmiddellijk moet worden ingegrepen, te beginnen in het lager onderwijs.
Demir erkent de inspanningen van leerkrachten en het verhoogde onderwijsbudget, maar benadrukt dat het huidige traject onhoudbaar is. Ze is van mening dat voor het verbeteren van de onderwijskwaliteit de basis moet worden aangepakt, met de nadruk op kernvakken als wiskunde, Nederlands en STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics). Om dit te bereiken worden nieuwe minimale leerdoelen geïntroduceerd op zowel basis- als voorschools niveau.
Verbeteren van kennisverwerving
Deze doelen zijn gericht op het verbeteren van kennisverwerving en het ontwikkelen van belangrijke vaardigheden zoals woordenschat, begrijpend luisteren en probleemoplossend vermogen. De minister benadrukt dat de basisschool niet alleen een kinderdagverblijf moet zijn, maar eerder een ruimte gewijd aan gericht leren. Om dit te ondersteunen zullen tijdelijke curricula gericht op Nederlandse taal en wiskunde worden geïmplementeerd op alle scholen in afwachting van de formele implementatie van de minimale leerdoelen.
Bovendien benadrukt Demir het belang van het rechtstreeks meten van leervorderingen via bestaande evaluaties zoals de Vlaamse centrale examens en de Koalatest. De regering is van plan om gebruik te maken van deze instrumenten en de leerwinst actief te monitoren om de doeltreffendheid van de doorgevoerde veranderingen te meten. De minister is ook van plan om de lerarenopleidingen te hervormen, met de nadruk op pedagogische technieken, effectief klassenmanagement en vakinhoudelijke expertise.
De rol van taal en gemeenschap in academisch succes
Daarnaast benadrukt ze de rol van de onderwijsinspectie bij het garanderen van de naleving van de minimale leerdoelen en het evalueren van de inzet van scholen om een kennisrijk curriculum te bevorderen. De bevindingen van het internationale onderzoek benadrukken verder de positieve impact van thuis Nederlands spreken op schoolprestaties. Leerlingen die thuis Nederlands spreken, hebben een significant voordeel voor zowel wiskunde als wetenschappen in vergelijking met leerlingen die dat niet doen.
Tot slot bevestigt Demir haar engagement om samen te werken met leerkrachten en stakeholders om de kwaliteit van het Vlaams onderwijs te verhogen, waarbij ze benadrukt dat het van het grootste belang is om de lat hoger te leggen voor alle leerlingen.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!