Onderzoek van het Amerikaanse Gadgets Now toont aan dat 7 op de 10 metaverse-gebruikers zich zorgen maken over de data die Meta – voorheen Facebook – verzamelt over het metaverse. Van deze groep maakt het overgrote deel zich ernstige zorgen over het feit dat het databedrijf ook persoonlijke informatie vergaart van alle gebruikers.
Het socialemediaplatform Facebook heeft met zijn activiteiten in het metaverse een pioneersrol op zich geenomen. Vorig jaar kondigde de gigant nog een investering van 10 miljard dollar aan om VR-brillen (Virtual Reality) te ontwikkelen. Het bedrijf van Zuckerberg is al enige tijd bezig met het zich prominent vestigen in de nieuwe digitale wereld. Het is niet enkel een sociaalnetwerksite meer, maar een metaverse-bedrijf. Voor Meta lijkt het metaverse een goudmijn aan informatie te zijn.
Monopolie binnen het metaverse
Bij een groeiende groep van politici en privacy-activisten is er echter bezorgdheid. Meta zou namelijk bezig zijn met het ontwikkelen van een monopolie binnen het metaverse door het opkopen van verschillende software- en hardware-ontwikkelaars. Zo kocht het bedrijf in 2014 Oculus VR voor 2 miljard dollar, gevolgd door kleinere metaverse-startups. Critici zijn bezorgd dat Meta een zogenaamde ‘Copy-aquire-kill’-strategie hanteert, om zo de competitie in het metaverse uit te schakelen. Dit deed het bedrijf eerder met verschillende sociale media, waaronder WhatsApp en Instagram.
Daarnaast profileert Meta zich steeds nadrukkelijker in de digitale wereld en verzamelt daarbij de persoonlijke data van gebruikers. Het is het voornaamste verdienmodel van het bedrijf: het vergaren van data om door te verkopen aan adverteerders. De datahonger is haast onstilbaar. Het bedrijf hanteert daarbij het beleid van ‘profits before people’, aldus klokkenluider Frances Haugen. Privacy-activisten vrezen er daarom voor dat nog meer persoonlijke informatie van gebruikers zal worden verzameld.
Digitale grond kopen
Het metaverse is een digitale omgeving, waar de gebruiker met een eigen avatar – een gepersonaliseerd personage dat de gebruiker visueel vertegenwoordigt – rond kan lopen. Sommigen zien het als de volgende fase van het huidige internet, dat nu een ruimtelijke vorm krijgt. Gebruikers kunnen handelen in crypto en NFT’s, er kan zelfs grond worden gekocht in de digitale wereld. Ook Disney stortte zich recentelijk op het metaverse.
(ns)