Zo ziet de reiziger van 2030 eruit

De reiziger van de toekomst is niet de toerist van vandaag. Tegen het einde van het volgende decennium komen er nieuwe soorten reizigers bij. Er zullen toeristen zijn die hun vakantiebestemming kiezen afhankelijk van het succes dat ze ermee zullen hebben in hun sociale netwerk, terwijl anderen hun vakantie zo gemakkelijk en comfortabel mogelijk willen hebben en nog een groep een wilde onvergetelijke ervaring wil meemaken. Dat is de conclusie van een studie in opdracht van de internationale reisorganisatie Amadeus.

Een stijgend aantal mensen zal tegen 2030 volgens de studie de middelen hebben om op reis te gaan. Meer dan 1,8 miljard reizigers zullen zich elk jaar buiten hun eigen land wagen op zoek naar de perfecte vakantie. Maar de definitie over die perfecte vakantie zou voor de toeristen van morgen wel eens heel anders kunnen zijn dan voor de huidige reiziger.

Zo verwacht Amadeus dat er over tien jaar zes typische soorten reizigers zullen zijn. Die voorspelling werd afgeleid uit een reeks diepte-interviews met consumenten, specialisten uit de reisindustrie en onderzoek door trendspotters. 

Dit zijn de zes typische reizigers van de toekomst:

  • Mensen die ‘sociaal kapitaal’ willen opbouwen

Deze reizigers zullen zich bij de keuze van hun bestemming vooral laten beïnvloeden door hun online vrienden. Ze betrouwen op de vrienden uit hun sociale onlinenetwerken om de juiste keuzes te maken voor hun vakanties.

  • Culturele puristen

Sommigen zullen reizen om zichzelf volledig in een vreemde cultuur onder te dompelen. Ze kunnen enkel genieten als de ervaring authentiek is.

  • Mensen die reizen met een bepaald doel

Zakenreizigers en anderen die niet zozeer reizen om vakantie te nemen maar omdat ze iets moeten doen in het buitenland, zullen via slimme applicaties en computerprogramma’s geholpen worden om de meest efficiënte en voordelige verplaatsing te boeken.

  • Beloningszoekers

Een aantal mensen zien een reis als een beloning voor een jaar hard werken. Ze willen dan ook van hun vakantie een soort trofee maken, waarmee ze in hun thuisomgeving kunnen pronken.

  • De ethische reiziger

Eén groep reizigers zal kiezen voor reizen die milieuvriendelijk zijn, de lokale cultuur respecteren en waarmee ze het leven van lokale bewoners eventueel kunnen helpen verbeteren.

  • Rustzoekers

Voor deze groep reizigers staat de rust die een vakantie hen moet bieden voorop. Ze zijn bereid een hogere prijs te betalen voor een all-in formule waarna ze hopen zich nergens nog zorgen over te hoeven maken.

Volgens Angel Gallego, directeur van Amadeus, zullen die trends moeten zorgen voor een diversificatie in het aanbod voor toeristen. “Het is essentieel voor reisorganisaties dat ze deze nieuwe groepen reizigers nu al begrijpen en de juiste investeringen doen om hen in de toekomst te kunnen bedienen,” verklaarde hij bij de voorstelling van de studie.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20