Zara-moederbedrijf Inditex rapporteert lagere omzet dan verwacht


Key takeaways

  • Inditex, het moederbedrijf van Zara, rapporteerde over het tweede kwartaal een omzet die achterbleef bij de verwachtingen van analisten als gevolg van de terughoudendheid van consumenten in belangrijke markten zoals de VS.
  • Ondanks de vertraging zag Inditex de omzetgroei in augustus versnellen, wat duidt op een mogelijke opleving in het herfstkwartaal.
  • Beleggers blijven zich zorgen maken over de duurzaamheid van de groei van Inditex en haar vermogen om het hoofd te bieden aan de prijsdruk tegen de achtergrond van stijgende tarieven en een zwakker wordende dollar.

Inditex, het moederbedrijf van Zara, heeft voor het tweede kwartaal een omzet bekendgemaakt die lager is dan de prognoses van analisten. Desondanks noteerde de fast fashion retailer een versnelling in de omzetgroei in augustus. Het bedrijf schreef deze langzamer dan verwachte prestatie toe aan de terughoudendheid van consumenten in belangrijke markten zoals de Verenigde Staten.

De netto-omzet voor het tweede kwartaal, dat eindigde op 31 juli, kwam uit op 10,08 miljard euro en miste daarmee de door analisten voorspelde 10,26 miljard euro. Hoewel Oscar Garcia Maceiras, CEO van Inditex, de prestaties van het eerste halfjaar als “solide” omschreef, erkende hij dat de marktomgeving complex was.

Omzetgroei versnelt ondanks dalende aandelen

Bemoedigend is dat de omzet in Inditex’ vroege herfstkwartaal (1 augustus tot 8 september) met 9 procent steeg in valuta-gecorrigeerde termen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit is sneller dan de 5,1 procent groei in de eerste helft van het jaar, maar iets langzamer dan de 11 procent groei in constante valuta in augustus vorig jaar.

De aandelen van Inditex, de grootste beursgenoteerde fast fashion retailer, zijn sinds het begin van het jaar met 14 procent gedaald. Beleggers zijn zich aan het aanpassen aan een vertraging na vier opeenvolgende jaren van een dubbelcijferige jaarlijkse omzetgroei. De vertraging heeft geleid tot zorgen over de consumentenvraag naar Zara-kleding en het vermogen van het bedrijf om de prijzen in de VS te verhogen om de impact van stijgende importtarieven en een zwakkere dollar te compenseren. (jv)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.